It-varer, der går udenom IBMs officielle salgskanal undergraver kundernes tillid til produkterne. Det mener IBMs danske kanalchef Ulla Theil, som peger på brokerne som den væsentligste årsag til at uautoriserede eller ligefrem falske varer ender ude hos kunderne.
»Jeg tror ikke, at brokerne bevidst sælger uautoriseret eller falsk hardware, men vi ved med sikkerhed, at der har været falske produkter på markedet. Når vi møder det, spørger vi naturligvis kunden, hvor de har købt deres varer, og finder på den måde oprindelsen,« siger Ulla Theil, som dog ikke vil sætte navne på firmaer, der på den måde overtræder licensbetingelser og andre love og regler.
»Jeg er ikke begejstret for den rolle, brokere som Dansk Computer Center (DCC, red.) spiller. De fører sig næsten frem som autoriserede IBM-distributører. Det fører til, at kunderne får produkter, som ikke lever op til vores kvalitetskrav, hverken når det gælder indhold eller service,« siger Ulla Theil og nævner, at nogle slutkunder har fået uventede ekstraregninger på service, fordi de har købt varer gennem det grå marked.
Brokere svarer igen.
Udover de officielle IBM distributører Actebis, Tech Data og Arrow ECS sælger en række danske brokere som eksempelvis Compudis, Nordic Computer og DCC også IBM-udstyr.
Hos DCC afviser direktør Kent H. Jeppesen kritikken fra Ulla Theil.
»Det er ikke korrekt, at kunderne er ringere stillet ved købe vores produkter. Den kontrakt, vi har med IBM i Europa om at købe deres overskudsproduktion, betyder, at kunderne er omfattet af IBMs internationale garantibestemmelser, så de varer, vi leverer, er med fuld garanti,« siger Kent H. Jeppesen.
Han fortæller videre, at DCC ikke har status som officiel IBM-partner, men køber ind via en aftale, som er indgået med en afdeling i IBM Europa. DCC-direktøren opfordrer samtidig IBM Danmark til dialog omkring hele spørgsmålet om produktkontrol.
»Jeg ville ikke have problemer med at indgå en aftale om auditering og kontrol direkte med IBM i Danmark. Sådan en aftale har vi allerede med Lenovo, og det fungerer fint,« siger Kent H. Jeppesen.
Han mener desuden, at det er forkert at kæde brokerbranchen generelt sammen med spørgsmålet om falske varer i kanalen.
»Som uafhængig distributør gør vi alt for at bekæmpe det problem i samarbejde med producenterne,« siger DCC-direktøren.
Hos brokeren Compudis tager direktør Kristian Hasager afslappet på meldingen fra IBM.
»IBM er ikke så interessant som tidligere. Dels på grund af deres plads på markedet, men også fordi varerne er blevet vanskeligere at få fat på,« siger han.
En kilde i brokerbranchen, som ikke ønsker sit navn frem, kritiserer dog IBM Danmark for at satse så entydigt på distributører i den angiveligt pæne ende af spektret.
»Det er besynderligt, at IBM i Danmark ikke samarbejder med DCC, og i stedet vælger en papkasseflytter som Actebis som distributør. DCC har de bedste og mest dedikerede teknikere og sælger, det største lager, og samtidig har de vist, at de kan tjene penge,« siger kilden til CRN.