Gennem det seneste halve år udviklede HPs såkaldte skønhedskonkurrence sig til en bitter og blodig krig. Da den sluttede den 31. april, lå Scribona og SMG tilbage som de store tabere. Til gengæld kunne Actebis bryste sig af at have scoret flest af de attaktive bilag.
»Samlet set skærer vi kanalen ned fra 11 til fem distributører - tre store og to value-added,« siger HPs kanalchef Klaus Gregersen.
Scribona, der tidligere på foråret havde valgte at trække sig fra den opslidende kamp, har mistet alle HP-bilag bortset fra MFP-printere.
Magirus har mistet low-end-servere, men beholder Unix-servere og hele storage-forretningen.
Tech Data mister HP's pc-salg til private, som Actebis bliver alene om, mens både Tech Data og Ingram Micro i løbet af efteråret må aflevere det håndholdte forretningsområde, som Actebis skal dele med Dangaard.
Selvom distributørerne i kampen om at nå de barske mål ved flere lejligheder har solgt HP produkter med tab for at banke omsætningen op, er HPs markedsandel på pc-ormådet overraskende nok ikke steget.
Det undrer også selskabet markedsdirektør, Anders Herløv. Han funderer over, om en del af de rabatter, distributørerne for egen regning har lagt på HPs produkter, blot er endt hos visse forhandlere.
Ifølge forlydender måtte HP ændre på skønhedskonkurrencen undervejs fordi for få havde udsigt til at nå målene. Kanalchef Klaus Gregersen fastholder imidlertid, at alt er gået helt rigtigt for sig.
»Det har været en hård og barsk konkurrence og priskrigen har været ubehagelig, men vi mener, at vi har gennemført det på en fair og straight måde,« siger han.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, der udkommer idag.