Med overtagelsen af den norske servicevirksomhed Strax får Powermill en større bid af det danske marked for service af it og brunvarer.
Strax gik konkurs 5. juni.
Powermill har indgået en aftale om at købe reservedele, udstyr og inventar, mens finansielle forhold som kreditorer og debitorer bliver i konkursboet. Samtidig overtager Powermil supporten af hi-fi/video og it for Elgiganten.
Powermill er selv ved at blive opkøbt af den nordiske servicegigant Infocare. Dermed er der udsigt til at servicemarkedet bliver endnu mere konsolideret med 2200 ansatte under samme firmanavn. Det nye firma vil have afdelinger i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Estland og have en omsætning omkring 1,6 milliarder danske kroner i 2007.
Efter konkursen har Powermill tilbudt de 59 ansatte i ikke-opsagte stillinger at blive ansat i Powermill, der indtil videre fortsætter i Strax' lokaler i Høje Taastrup.
Infocares administrerende direktør for Danmark, David Friisholm er fåmælt om firmaets planer, men fortæller, at det er Infocares ambition, at få nok volumen til at tjene penge i en branche med en lille indtjening pr. serviceret enhed.
»Vores strategi er, at blive dominerende på det nordiske marked, så vi kan gøre vores indtjeningsmarginer rentable,« siger David Friisholm.
Strax AS havde i 2005/06 et katastroferegnskab med et 35 procents fald i omsætningen til 162 millioner norske kroner. Det gav et underskud på 106 millioner norske kroner.
Blandt Infocares kunder er Hewlett-Packard, IBM og Fujitsu.