Politiet plaget af gammelt hardware

Mangel på RAM og for små datalinier betyder, at politiet ikke kan bruge et moderne CPR-søgesystem. Pengene til nye computersystemer blev sparet væk, og ordensmagten har i huj og hast måttet skifte tilbage til et gammelt, tegnbaseret søgesystem.

6. januar koblede politiet sig på en moderne udgave af Indenrigsministeriets cpr-søgesystem, CPR Søg.

22. januar blev politiet koblet af - og igen tilsluttet det oprindelige søgesystem. Det skete efter massive problemer med pc'er og terminaler, der ikke kunne koble sig på det moderne system eller blev smidt af.

Politiets problemer skyldes, at ordensmagtens hardware ikke var dimensionerede til det moderne system. Der manglede ganske enkelt RAM, ligesom datalinierne ikke var tilstrækkeligt kraftige.

CPR Søg er udviklet af CSC Danmark for Indenrigsministeriets CPR-kontor, der håndterer adgangen til personregistret og står for IT-driften.

Kontorchef Torben Jerlach oplyser, at CPR Søg blev taget i brug i foråret 2001, hvor blandt andet de 275 kommuner koblede sig på en udgave af systemet.

Hardware-krav kendt i tre år

CPR Søg baserer sig på en grafisk brugergrænseflade, mens det gamle system - som politiet er gået tilbage til - er tegnbaseret, kaldet et 3270 tegnbaseret system.

- Den grafiske brugergrænseflade stiller krav til hardwaren, og det har vi fortalt vores kunder de seneste tre år. Det har været kendt for politiet, at det gamle system blev lukket ned ved udgangen af 2002, forklarer Torben Jerlach til Computerworld Online.

- Vi har talt med politiet og kan forstå, at der var tale om problemer af teknisk karakter. Da det er en kunde, åbnede vi den 22. januar op for adgangen til det gamle system igen, så politiet kan få løst sine problemer, forklarer Torben Jerlach.

IT-budget kraftigt beskåret

Kontorchefen for CPR-kontoret tilføjer, at politiet som alle andre kunder har haft adgang til CPR Søg siden foråret 2001, så man kunne teste systemet.

I Rigspolitiets Dataafdeling, der har det overordnede ansvar for IT i politiet, oplyser politimester Peter Carpentier, at problemerne skyldtes to forhold.

En del af politiets IT-løsninger er baseret på computerterminaler, der er forbundet til centrale servere. Her har linien mellem server og terminal været for lille til at håndtere CPR Søg.

Desuden har mange pc'er ikke kunnet bruge systemet, fordi de manglede RAM.

Peter Carpentier afviser imidlertid, at politiet har haft rigelig med tid til at blive klar.

- Arh, altså vi taler om et tocifret millionbeløb til adskillige tusinde maskiner og arbejdsstationer. Problemerne har berørt nogle tusinde ud af i alt 9.000 arbejdspladser, forklarer han og tilføjer, at han tirsdag skal til møde med CPR-kontoret om mulige løsninger.

Hvad de kunne være, ønsker han ikke at uddybe.

Politiets egne besparelser bærer skylden
Sidste år skar Rigspolitiet ned på det beløb, som er sat af til at investere i nyt IT-udstyr. Oprindelig var det meningen, at politiet skulle købe IT for 214 millioner kroner over en fireårig periode, men de 60 millioner kroner blev barberet væk.

På den baggrund mener betjentenes faglige organisation, Politiforbundet, at problemerne er selvforskyldte.

- Rigspolitichefen skulle bruge penge til sin slunkne kasse. Vi advarede allerede da om, at det ville give alvorlige IT-problemer. Man kan ikke tage så mange penge, uden at der sker noget, forklarer vicekriminalkommissær Per Withagen, formand for forbundets IT-udvalg.

Han fik det svar fra politiledelsen, at den kendte risikoen ved besparelserne, men ikke vurderede, at det ville give store problemer.

Af samme grund tror Per Withagen ikke, at problemerne med CPR Søg kan blive løst på anden måde, end at der bliver ført 60 millioner kroner tilbage til kontoen for IT-investeringer.

Det var ikke umiddelbart muligt at få en kommentar fra Rigspolitiets ledelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere