Forhandlerkanalen summer af forlydender om opkøb, fusioner og alliancer, som forløber for en større konsolideringsbølge, som især vil slå igennem blandt B2B-forhandlere.
En lang række forhandlere bekræfter over for CRN, at der i dette efterår holdes mange hulemøder, hvor der mere eller mindre konkret
drøftes muligheder for forretningsmæssigt samarbejde. Og alle er enige om, at status quo er det eneste, der ikke dur.
»Der bliver talt meget henover direktørkontorernes kaffekopper. Nogle har mere brug for partnerskaber end andre, og mange spekulerer på, hvordan verden vil se ud, hvis de slår pjalterne sammen,« lyder en typisk kommentar fra en forhandler.
Konkret er det den globale finanskrise, som udløser sonderingerne om opkøb og fusioner.
Men bag den aktuelle likviditetskrise rumsterer det barske faktum, at flere forhandlere må erkende, at de har mere end svært ved at få de forretningsmæssige ender til at mødes.
Bredt i forhandlerkanalen er forventningen derfor, at man inden for den nærmeste fremtid vil se en stribe opkøb og fusioner. Virksomhedsmægler Henrik Schrøder siger, at det fortsat er likviditeten, der presser forhandlerne.
»Vi ser faktisk fine regnskaber. Så det er ikke en afsætningsmæssig krise,« siger Henrik Schrøder, som forudser, at det bliver branchen
selv, der kommer til at drive konsolideringen.
»Høj rente og bankernes modvilje overfor gearing af investeringer betyder, at vi ikke kommer til at se meget til konsolidering, hvor kapitalfonde står bag opkøb. Til gengæld vil der være høj aktivitet på det marked, hvor store virksomheder køber strategisk op. Der, hvor man går efter synergi-eff ekter, vil det fortsat være god investering at købe op,« siger Henrik Schrøder.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, som udkommer i dag.