I en tid, hvor lodret faldende publikumstal, tomme stande og aflysninger er hverdag for arrangører af IT-messer som Comdex og Cebit, oplever forbrugermessen CES misundelsesværdig succes.
Consumer Electronics Show åbner i dag i Las Vegas og fortsætter fire dage frem. Og det sker med rekordstor tilslutning.
Samtidig spås selve salget af digitale dimser på det amerikanske marked også at blive rekordstort i 2003: Nemlig i form af en omsætning på 715 milliarder kroner.
Arealmæssigt er CES større end nogensinde før i sin 35-årige levetid: 116.000 kvadratmeter fylder IT- og elektronikfirmaernes stande tilsammen.
Ialt har mere end 2000 firmaer valgt at investere tid og ressourcer i at udstille på CES 2003.
Der er fire danske udstillere på CES i år. Det er firmaerne Kiss Technology A/S, Bang & Olufsen ICEpower, Gryphon Audio Designs, Danish Sound Technology fra Videbæk i Vestjylland.
Kombination af teknologier tænder
Udover at ose rundt mellem udstillerstande kan deltagerne også overvære 100 foredrag og præsentationer med 300 talere fra IT-branchen.
Forventet salg af digitale dimser i i USA 2003
|
Et af diskussionsemnerne bliver, hvordan man kan IT-industrien, samfundet og borgerne kan forebygge, at den megen elektronik resulterer i miljøproblemer, når det skrottes og bliver til affald.
En bud på en forklaring på CES' tiltrækningskraft i en tid, hvor andre IT-messer mærker nedgang, giver
Jeff Joseph fra CES til BBC News Online.
Han mener, det er kombinationen af elektronik, IT og kommunikation, der udgør en attraktiv cocktail.
- Producenterne kombinerer nu om dage teknologier og produkter på måder, som folk kan se stor nytte i, siger han.
Relevant link