Forlaget Benjamin og Microsoft bliver i journalisternes fagblad Journalisten kritiseret for ikke at overholde god etik, i forbindelse med en annoncekampagne for Microsoft i mandebladet FHM.
Professor og ekspert i markedsføring Roy Langer mener, at det var i direkte strid med med markedsføringsloven, der forbyder skjult reklame, da FHM bragte en flere-siders såkaldt 'advertorial' for Microsofts populære spillekonsol Xbox 360, så det til forveksling lignede en almindelig FHM-reportage.
Benjamin og Microsoft fastholder, at der var tale om et indstik, der klart adskiller sig fra resten af bladet, men den køber professor Langer ikke.
»Et indstik skal være løst. Og de syv sider sidder fast og ligner i layout resten af bladet«.
Efter fagbladet Journalisten har taget sagen op, vil Microsoft dog se på deres reklamepolitik igen.
»Microsoft har til hensigt altid at overholde gældende markedsføringsregler. Men din henvendelse har naturligvis gjort indtryk, og vi vil derfor revurdere vores interne kriterier for denne type markedsføring,« siger Microsofts juridiske direktør, Nanna-Louise Linde til Journalisten.
Forlagets eget blad til annoncørerne, FBI, fremhæver endda, hvorledes en advertorial kan »trænge gennem forbrugernes perceptuelle forsvar«.
Hvorom alting er, så er der ingen tvivl om, at annonceringen befandt sig i en gråzone, og hverken Microsoft eller Benjamin ville køre annoncen på samme måde i dag.