Storageproducenten Hitachi Data Systems forudser som så mange andre producenter en fremtid i totalløsningens navn og ruster sig nu til at få en bid af kagen ved en øget satsning på salg gennem kanalen.
»Vi ser kanalen som vores væsentligste motor, og vores vision er ganske simpelt at øge vores interne andel af det indirekte salg, sådan at 70 procent af vores salg i EMEA om fire år går gennem vores partnere. I det sidste regnskabsår var tallet 49 procent,« fortæller Hitachis kanalchef i EMEA-regionen, Johannes Kunz, der i går lagde vejen forbi Danmark til et partnerarrangement på Bernstorff Slot nord for København.
Han fortæller, at HDS lige nu har omkring otte-ti kernepartnere i Danmark, deriblandt Atea, Proact og Nordic Computer, foruden en række løsere tilknyttede partnere. Antallet af kernepartnere er man godt tilfreds med.
»Vi er nødt til at have en stærk kanal for at levere fulde løsninger. Men en stærk kanal for os er ikke ensbetydende med flere partnere. Vi ønsker derimod at tage forholdet til vores eksisterende partnere videre til det næste niveau og give dem de rigtige værktøjer og den rigtige uddannelse, så de står bedre rustet ude hos kunderne,« lyder det fra kanalchefen.
Også på SMB-markedet ønsker Hitachi at komme stærkere ud, selv om der ikke er sat præcise mål op for hvor store markedsandele, der skal vindes i dette segment.
»Vores strategi på smb-markedet går indtil videre gennem et producentpartnerskab med Acer, som vi har et godt forhold til,« lyder det fra Johannes Kunz.
Han spår HDS gode muligheder inden for salg af totalløsninger.
»Med Hitachi Group som moderselskab har vi adgang til en masse teknologi, og vi er i fuld gang med at udvikle serverprodukter og bygge vores egne bladeservers,« fortæller han.