Forhandlere: Mere profit i ny Microsoftstrategi

Microsofts software plus service-koncept vil give større indtjening, mener forhandlere.

CRN på Microsoft Worldwide Partner Conference i Houston.
Onlinebaseret software er ikke en trussel mod indtjeningen for partnere og forhandlere. Så klart er budskabet fra en række danske forhandlere, som i denne uge deltager i Microsoft Worldwide Partner Conference i Houston.

Partnernes vurdering kommer efter, at chefen for Microsoft Business Division, Stephen Elop, tidligere på ugen lovede forhandlerne et salgs-fee på 12 procent i det første år og derefter seks procent til forhandlere, som tilmelder kunder til den ny CRM-suite, som senere på året bliver lanceret i Danmark.

»De 12 og 6 procent er bedre end det fee, vi får i dag på andre produkter,« siger direktør i A Gain, Frank Mortensen, til CRN.

Han peger samtidig på, at Microsofts online-koncept derudover tilskynder partnerne at udvikle deres egne løsninger, som de frit kan sælge til kunderne.

»Man kan klart tjene mere på den model, som Microsoft nu præsenterer. Ganske vist forsvinder en del af omsætningen, fordi Microsoft nu selv vil fakturere kunderne, men dækningsbidraget bliver større for den enkelte forhandler,« siger Frank Mortensen.

Også direktør Thomas Vejlemand fra løsningshuset Creuna mener, at Microsoft nu åbner flere muligheder for forhandlerne, end der lukkes.

»Jeg ser det ikke som en trussel, men som en mulighed. Fremtiden vil kræve løsninger på toppen af standardsoftwaren. Når Microsoft på denne måde sætter pris på ydelser i Share Point, Exchange og andre CRM-systemer, får mindre kunder adgang til samlede løsninger og funktionaliteter, som er til at betale. Det giver mindre firmaer mulighed for at fokusere på at udvikle egne løsninger. For mit eget vedkommende, har det sat tanker i gang, om vi ad denne vej kan få adgang til et kundepotentiale, som vi ellers ikke interesserer os for,« siger Thomas Vejlemand.

Forhandlerne ser samtidig Microsofts nye online-løsninger, som udtryk for et stærkere fokus på løsninger end slet og ret software. Den afgørende forskel er ifølge A Gains Frank Mortensen, at der i dag er andre spillere som Google, som har samme voldsomme udbredelse som Windows og Microsofts softwarepalet.

»Microsoft taler i stigende omfang om forretningsprocesser, og det ser jeg som en stor ændring. Tidligere solgte de teknologi, som et sæt af features, som kunderne fik adgang til, hvor man i dag ser teknologi som et middel til at løse en konkret opgave for en kunde,« siger Frank Mortensen.

Ligesom flere andre Microsoft-partnere, som CRN har talt med, erkender han, at forudsætningen for den øgede indtjening er, at partnerne i højere grad selv udvikler kundespecifikke løsninger, som kan syes sammen med Microsofts standardprodukter. Det stiller krav om innovation og ændringer i partnernes forretningskoncepter.

»Det vil tage et år eller to før markedet har vænnet sig til de nye muligheder, som Microsoft nu lægger op til, og det vil typisk være kundesegmentet med færre end 500 brugere, der vil finde det her interessant,« mener Frank Mortensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere