»Vi har ikke tænkt os at stoppe ved Callisoft. Vi har helt konkrete planer om opkøb, men mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt,« siger Danwares administrerende direktør Peter Grøndal hemmelighedsfuldt.
Ifølge direktøren har det i nogen tid været Danwares ønske at komme ind på sikkerhedsmarkedet, men først nu er det lykkes at finde en tilstrækkelig interessant virksomhed, der kunne erhverves for en tilstrækkelig interessant pris. Prisen har været fire millioner "up front", men det endelige beløb kan blive hele 27 millioner, hvis Callisoft klarer sig rigtig godt.
»Baggrunden for købet er, at Callisoft har nogle dygtige programmører, der har udviklet en interessant "værktøjskasse", som de har brugt til at lave en firewall og et intrusion prevention-produkt, som vi godt kan se ideen med,« forklarer Grøndal.
Callisoft er i dag en ganske lille virksomhed med kun seks ansatte, hvoraf fire er teknikere. Det er den nye ejers plan, at medarbejderstaben i den kommende tid skal udvides med et par stykker, så afdelingen for alvor kan komme op at køre.
I løbet af 2003 lanceres et Callisoft-udviklet Danware-verificeret produkt, der er målrettet mod virksomheder. Det bliver en firewall, der skal supplere virksomhedens normale firewall og installeres på hver enkelt pc for at holde interne angreb ude.
»Ifølge IDC kommer 60 procent af alle angreb i dag indefra, og den årlige vækst på området er 40 procent,« oplyser Grøndal. Han påpeger, at selv om det skulle vise sig, at IDC's tal ikke helt kommer til at holde, så er det et marked, hvor der er penge at tjene.