Blåt stempel til CRM

Hvad skal der til, for at en klientsoftware-type skal kunne blive en succes? Den skal have Microsofts blå stempel. Det har CRM nu fået.

Microsoft er ikke blot den dominerende leverandør af software til danske kontorer. Microsoft kan også afgøre, om en produkttype er relevant eller ej. Den konklusion må man drage efter kanalens begejstrede modtagelse af Microsoft CRM, der er Microsofts første forsøg med kunde- og salgsstyringsværktøjer.

Da CRM-applikationerne for alvor myldrede frem i slutningen af 90'erne blev de straks omgærdet af voldsom interesse - ikke mindst fra IT-analytikernes side.

Men kunderne var skeptiske - ikke mindst i de små og mellemstore virksomheder. De opfattede som regel CRM som komplekst, forstyrrende og derfor unødvendigt. Nu ser bøtten ud til at vende.

Næsten alle de forhandlere, Computer Reseller News har talt med i det aktuelle nummer, er begejstrede ved tanken om, at Microsoft nu går aktivt ind på CRM-markedet. De ser Microsofts initiativ som en blåstempling af et produktområde, der har et blakket ry.

Når Microsoft går ind i det, kan det ikke være så indviklet, ræsonnerer man. Stemningen hos kunderne kan med andre ord hurtigt vende, så den grimme CRM-ælling bliver en hvid svane. Det betyder også, at CRM-markedet nu kommer til at ramme de vækstrater, som eksperterne forventede omkring århundredeskiftet.

Spørgsmålet er så blot, om det kun er Microsoft CRM, der kommer til at trække en eventuel vækst. En konkurrent, vi har talt med, mener, at stemningsskiftet også vil give hans salg et løft, at hele CRM-markedet vil få vækst.

Men selv om det ikke er tilfældet, har Microsoft også et problem, som skal løses.

Allerede i dag har softwaregiganten nemlig en CRM-applikation, som knytter sig til Navision Axapta ERP-softwaren. Kommer den til at overleve? Eller skal forhandlerne fortælle kunderne, at dens »roadmap« er usikker? Det er uvist.

Meldingen fra Microsoft er i øjeblikket, at professional-versionen af den nye Microsoft CRM på sigt skal integreres med Navision-systemerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering