Microsoft er ikke blot den dominerende leverandør af software til danske kontorer. Microsoft kan også afgøre, om en produkttype er relevant eller ej. Den konklusion må man drage efter kanalens begejstrede modtagelse af Microsoft CRM, der er Microsofts første forsøg med kunde- og salgsstyringsværktøjer.
Da CRM-applikationerne for alvor myldrede frem i slutningen af 90'erne blev de straks omgærdet af voldsom interesse - ikke mindst fra IT-analytikernes side.
Men kunderne var skeptiske - ikke mindst i de små og mellemstore virksomheder. De opfattede som regel CRM som komplekst, forstyrrende og derfor unødvendigt. Nu ser bøtten ud til at vende.
Næsten alle de forhandlere, Computer Reseller News har talt med i det aktuelle nummer, er begejstrede ved tanken om, at Microsoft nu går aktivt ind på CRM-markedet. De ser Microsofts initiativ som en blåstempling af et produktområde, der har et blakket ry.
Når Microsoft går ind i det, kan det ikke være så indviklet, ræsonnerer man. Stemningen hos kunderne kan med andre ord hurtigt vende, så den grimme CRM-ælling bliver en hvid svane. Det betyder også, at CRM-markedet nu kommer til at ramme de vækstrater, som eksperterne forventede omkring århundredeskiftet.
Spørgsmålet er så blot, om det kun er Microsoft CRM, der kommer til at trække en eventuel vækst. En konkurrent, vi har talt med, mener, at stemningsskiftet også vil give hans salg et løft, at hele CRM-markedet vil få vækst.
Men selv om det ikke er tilfældet, har Microsoft også et problem, som skal løses.
Allerede i dag har softwaregiganten nemlig en CRM-applikation, som knytter sig til Navision Axapta ERP-softwaren. Kommer den til at overleve? Eller skal forhandlerne fortælle kunderne, at dens »roadmap« er usikker? Det er uvist.
Meldingen fra Microsoft er i øjeblikket, at professional-versionen af den nye Microsoft CRM på sigt skal integreres med Navision-systemerne.