Stramme og uigennemskuelige licensregler gør det i praksis umuligt for it-forhandlere at holde sig på den rigtige side af stregen. Sådan siger Gustav Brock, indehaver af den københavnske Cactus Data Aps.
»Vi har aldrig haft en kunde, der bevidst ville snyde. Men det er klart, at de vil have de licenser, de har brug for, uden at betale en overpris. Der er en årsag til, at distributørerne har oprettet hele afdelinger med folk, der ikke laver andet end at finde ud af licensregler og vejlede om dem. Som lille forhandler er den eneste chance disse konsulenter,« siger Gustav Brock til CRN.
Hans kritik kommer som reaktion på udtalelser fra lederen af Microsofts anti-pirat afdeling, Anne-Mette Stoltze, som tidligere på ugen fortalte, at hun endnu har til gode at møde en kunde, som har fuldstændig styr på sine software-licenser
Hendes udtalelser faldt i forlængelse af piratsagen mod den østjyske broker DCC ( Dansk Computer Center), som for nylig indgik forlig med Microsoft i en sag om ulovligt licenserede Windows-pc’er. Men ifølge Gustav Brock taler Microsoft udenom problemets kerne. Han efterlyser derfor bedre information og rådgivning fra såvel Microsoft som andre softwareproducenter.
»Ingen normal forhandler kan gennemskue licensreglerne for alle Microsoft-produkter. Nogle gange mødes man endda med den frækhed at få tilbudt kurser af en eller flere dages varighed i licensregler. Noget mindre produktivt skal man lede længe efter. Som lille forhandler hverken kan eller vil man deltage i dette unødvendige cirkus,« siger Gustav Brock, som kalder det »helt absurd« når Microsoft ikke vil fortælle om detaljerne i DCC-sagen.
»Her var da ellers en oplagt anledning til at fortælle, hvad der gik galt, og hvad man kan gøre for at undgå at gå i den samme fælde. Så hovedansvaret for licensrodet ligger hos producenterne med Microsoft som skammelig bannerfører,« mener Gustav Brock.