Et charmeangreb fra Apple på den danske it-kanal skal få flere forhandlere til at tage Apples produkter til sig. CRN erfarer, at producenten har slækket sine hidtidige krav om, at der skal være dedikerede sælgere i butikker, som udelukkede arbejder med Apple, samt at også kravet til sælgernes uddannelse er sænket.
Apples initiativ vækker begejstring hos Apples danske distributør, Rosenmeier Electronics, som et nyt udspil til at få mere liv i forhandlerkanalen.
»Jeg synes, det er rigtigt spændende, at Apple endelig kommer ud af hullerne i forhold til, at se de muligheder, der ligger hos SMB-forhandlere. Det har man ikke tidligere set. Tidligere har man stillet sig tilfreds med de forhandlere, man havde,« siger Jørn Rosenmeier.
Han fortæller, at der har været mange SMB-forhandlere, som besidder kompetencer indenfor specielle segmenter, hvor Apple-produkter kan være interessante. Men de har hidtil ikke kunnet få funktionelle rabatter. Men med det nye tiltag, kan de få de rabatter, der er nødvendige for, at de kan komme ind og tage markedsandele fra HP.
Senioranalytiker Anders Elbak fra IDC ser dog skeptisk på, om det er det rette tidspunkt for forhandlere at forsøge sig med Apple.
»Jeg er som sagt ikke sikker på, at det er den rigtige timing, men hvis Apple vil bredere ud i erhvervsmarkedet, så er det SMB-markedet, de skal gå efter. Man kan sige, at deres brand er betydeligt mere værd end for to og et halvt år siden. Men jeg tror stadig, det kan blive svært at komme ud over det traditionelle Apple-kundegrundlag,« siger Anders Elbak.
Han vurderer, at det vil kræve en del knofedt i at opbygge en erhvervsafdeling med Applesalg.
»Forhandlerne har absolut nogle muligheder, hvis de vil lægge det ekstra arbejde i det, som der skal til for at være i erhvervsmarkedet. Mange forhandlere er jo egentlig glade for at sælge Apple. Og mange af dem har i forvejen også erhvervskunder i deres kundekreds. Så jeg tror bestemt heller ikke, det er en umulig mission for Apple,« siger Anders Elbak.
I Danmark har Atea siden 2007 været Appleforhandler, og oplever også en øget interesse fra virksomhederne.
»Der er et pres fra den nye generation på arbejdsmarkedet for at få Apple, så flere virksomheder åbner op,« siger Ateas salgsdirektør Per Søgaard med ansvar for Applesalget.
Han genkender billedet af it-cheferne, der ikke længere ser rødt ved synes af Apple i deres maskinpark.
»Virksomhederne syntes ikke det er så farligt, for de har fået erfaring for, at det virker fint,« siger Per Søgaard.
Apple har ikke ønsket at medvirke til denne artikel.
Læs mere i CRN 07/2009, som netop er udkommet.