Film- og musikindustrien har indledt en global jagt på fildelere i forsøget på at minimere piratkopiering. Forslag om at internetudbyderne skal udstede advarsler og eventuelt lukke for piraters internetadgang, har suppleret de mange civile søgsmål, som industrien igennem tiden har valgt at iværksætte.
Nu melder den nyudnævnte chef i et af verdens fire største pladselselskaber sig ind i debatten. Tidligere Google-boss Douglas Merrill, der i onsdags blev præsenteret som ny leder af den digitale division i EMI, sætter spørgsmålstegn ved, om fildeling overhovedet er en dårlig ting for musikbranchen.
»For eksempel er der undersøgelser, som viser, at fildeling rent faktisk er godt for kunstnerne. Ikke dårligt for kunstnerne. Så måske skulle vi ikke forsøge at stoppe det hele tiden,« lyder det fra Merrill.
Han forlod et job som vicepræsident for Googles udviklingsafdeling for at give sig i kast med udfordringerne i den digitale musikverden. Og han er klar over, at pirateriet er én af dem.
»Selvfølgelig er der pirateri, som er ganske destruktivt, men igen - jeg synes, at undersøgelserne viser, at nogle gange kan fildeling være ok. Vi bliver nødt til at prøve at forstå, hvornår det er godt, og hvornår det er skidt... At sagsøge fans virker ikke som en vinder-strategi,« siger Merrill til Cnet.
Den nye chef mener, at EMI, der er det mindst af de såkaldte "four top major labels", bør være åbne over for nye muligheder. Med andre ord vil han have, at selskabet eksperimenterer. Filosofien går ud på, at pladeselskaberne må være villige til at begå fejl for at lære nye ting om det digitale musikmarked.
»Man er nødt til at være villig til at sige: 'Jeg troede, at det var X, men det var forkert. Det var i virkeligheden Y'. Man bliver nødt til at have det ok med at fejle, for de fleste af de ting, vi kommer til at prøve, vil ikke virke«, siger Merrill og understreger, at han er åben over for alle idéer. Også dem, der minder om TDC's nye tiltag med gratis musik til bredbånds- og mobilkunder.
»Der er mange andre muligheder... vi skal prøve dem alle. Vi bør se på, hvad undersøgelserne så siger og følge det. Følge vores brugere og så lade dem guide os,« uddyber Merrill over for Cnet.
Han oplyser, at skiftet fra internetbranchen til musikindustrien ikke har noget som helst med hans gamle arbejdsgiver at gøre.
»Jeg flygter ikke fra Google. Jeg søger hen imod en mulighed for måske at hjælpe med at ændre verden«.