Det skorter ikke på ambitionerne hos Lenovo, der, som den globalt set hurtigst voksende pc-producent gennem de sidste fire kvartaler, er klar til at skrue op for indsatsen på consumer- og smb-markedet.
»Vi skal være endnu større, og derfor skal vi vokse meget hurtigere på consumermarkedet. Vores navn skal bredere ud, så vi skruer op for brandingindsatsen. Vi holder fokus på pc-markedet, og I kommer ikke til at se os købe servicevirksomheder op,« lød det gennemgående budskab på producentens partnerkonference i Amsterdam, hvor 110 europæiske partnere de sidste to dage har været samlet for at høre mere om Lenovos såkaldte protect-attack strategi.
Udover angrebsstrategien på consumer- og smb-markederne går den ud på at beskytte markedsandelene i Kina, salget til de offentlige sektorer og enterprise-salget.
Lenovos danske direktør Peter Juul Jørgensen var også til stede, og han kunne glæde sig over, at Danmark blev fremhævet som et af de lande med størst vækst.
»For Danmarks vedkommende kunne strategien godt være mere offensiv. Jeg synes, det er for defensivt bare at ville beskytte markedsandelene indenfor det offentlige og enterprise-salget. Mit ultimative mål er at være nummer et på de områder. Så kan jeg godt leve med, at vi kun er nummer to indenfor consumer-salget,« lød det fra Peter Juul Jørgensen, som tilføjede: »Vi skal stærkere ud på consumermarkedet, men ikke lige nu.«
Der er derfor ikke udsigt til, at de danske partnere i første omgang kommer til at mærke de store ændringer. Til en start fokuserer producenten da også smb- og consumerstrategien på udvalgte lande som Tyskland og Storbritannien.
Syv ud af Lenovos 40 danske partnere deltog i konferencen.