To meget store spillere i henholdsvis Sverige og Norge gør sig klar til at entrere det danske marked, hvor konkurrencen i forvejen er benhård.
Norske Komplett fortalte i sidste måned CRN om planerne for et indtog på det danske marked. Nu skriver det svenske kanalmagasin IT.Branschen, at det samme gælder for Dustin - en gigantisk svensk internetbutik og postordreforretning, der omsætter for 2,4 milliarder svenske kroner om året.
Baggrunden er, at Dustins ejer og stifter, Bo Lundevall, har valgt at sælge sit livsværk. 80 procent af aktierne er nu overtaget af private Equety-selskabet Altor.
»En nordisk ekspansion er det, der stor øverst på agendaen,« siger Dustins administrerende direktør, Andreas Ståhl til IT.Branschen.
Herhjemme siger formanden for Foreningen af Online IT-forhandlere, Eskild Jensen, at både nordmænd og svenskere formentlig vil få sig en overraskelse, når de går i land i Danmark.
»Det danske marked er langt mere konkurrencepræget end både det svenske og det norske. De vil slet ikke kunne sælge til de samme marginer, som de er vant til,« vurderer han.
Dustin har vokset sig til gigantstørrelse gennem aggressivt postordre-salg af it-produkter til erhvevslivet samt i mindre grad forbrugerelektronik. I fremtiden vil man i højere grad fokusere på onlinesalget, mens det traditionelle butiks-koncept ifølge direktøren nu anses for at være en uddød forretningsmodel. Samtidigt skal forretningen være endnu større.
»Strategien er at vokse såvel organisk som gennem opkøb samt at udbygge den geografiske base,« siger Harald Mix, der er partner i Altor Euity.