Efter et større serviceeftersyn har stiller amerikanske Oracle nu op i rækken af it-producenter, som satser på øget specialisering blandt sine forhandlere.Oracles vil fremover lægge større vægt på uddannelse og certificering indenfor specifikke teknologier og såkaldte vertikale løsninger, som retter sig mod udvalgte brancher og kundegrupper.
Ifølge amerikansk CRN erstatter det nye Oracle PartnerNetwork Specialized program fra 1. december det nuværende ordinære program. Oracle-direktør Judson Althoff siger, at ændringerne åbner for at give producentens partnere større værdi i kraft af øget differentiering af partnernes placering på markedet.
»Dermed får kunderne et referencesystem, som gør det muligt at finde de partnere, der har foretaget investeringer på nøgleområder,« siger Judson Althoff til amerikansk CRN, som samtidig melder om tilfredshed med det nye program blandt Oracles amerikanske forhandlere
»Det vil hjælpe til, at vi kan differentiere os fra vores konkurrenter, når kunderne nemt kan se de præcise styrker, som partneren har i forhold til Oracles produkter,« siger en ledende medarbejder hos Cap Gemini.
Tidligere på året lancerede Microsoft en tilsvarende opstramning af sit partnerprogram med fokus på mere detaljerede certificeringer og vægt på specialisering blandt forhandlere. Også producenter som IBM og HP har på det seneste sendt tilsvarende signaler til sine partnere.
Ligesom sine konkurrenter beroliger Oracle dog de eksisterende partner med, at ingen direkte bliver smidt ud af de det nuværende samarbejde.
»Det er op til partnerne, hvor meget de vil investere i vores specialiseringsparadigme,« siger Judson Althoff, som lægger op til en overgangsperiode på op til et år for partnere, der fortsat ønsker at være frontløbere for Oracle-produkter.