Marketing-gimmick eller smart teknologi-anvendelse?
Det er nok for tidligt at vurdere, men den mere intelligente videoovervågning bliver nu også tilbudt som et servicetilbud til forbrugerne.
Konkret ved at Adidas vil anvende intelligent videoovervågning til at bestemme en kundes alder og køn og derefter præsentere en række produkter, der passer til kunden.
Det skriver The Sunday Times, der beretter, at Adidas vil åbne en konceptbutik i London i starten af det nye år.
Det har gennem mange år været muligt at bestemme en persons køn og humør ved hjælp af videokameraer og et tilhørende softwareprogram, der analyserer videostrømmen.
Adidas-systemet kan aflæse en kunde på omkring seks-syv meters afstand og anvender oplysninger om højde, næselængde, afstand mellem øjnene og hårlængde til at bestemme køn og alder.
Baseret på det vil en stor skærm præsentere forskellige relevante produkter. Dog vil en tredjedel af produkterne være tilfældigt udvalgt, ifølge The Sunday Times for at undgå, at kunden føler sig manipuleret.
Det forlyder ikke, om systemet automatisk kan bestemme skostørrrelsen alene ved at analysere ansigtet.
Ej heller, om det ikke er nemmere at spørge kunden, hvad vedkommende er interesseret i.
Ansigtsgenkendelses-softwaren vil blive prøvekørt i butikker i USA og Storbritannien. The Sunday Times nævner også, at levnedsmiddelfabrikanten Kraft er i gang med lignende eksperimenter.