Mens de fleste producenter af computere og mobiltelefoner efterhånden har fået fjernet de miljøskadelige materialer fra deres produkter halter konsolfirmaerne stadig bagefter. Det har fået Greenpeace til at starte en kampagne der er direkte rettet mod de tre store konsolproducenter, Sony, Nintendo og Microsoft, som alle har problemer med deres miljøregnskab.
Greenpeace har åbnet et minisite under overskriften »Clash of the Consoles«, hvor tre af de mest kendte spilfigurer - Microsoft's Master Chief, Nintendo's Mario og Sony's Kratos - dyster i en 90-sekunders video om prisen for den grønneste konsol. Her kan spillerne sammenligne, hvordan hver konsol klarer sig når det gælder giftige materialer og energiforbrug.
Fra samme side kan man også sende et brev til Sony, Nintendo og Microsoft for at opfordre firmaerne til at blive »grønnere«.
Nintendo har klaret sig specielt dårligt og scorede et rundt nul i det seneste miljøbarometer fra Greenpeace. Hos den japanske producent understreges det dog, at man overholder alle gældende love og standarder i EU. Men det er altså ikke nok, mener Greenpeace, som henviser til, at de giftige materialer kan fjernes uden at produkterne bliver dyrere.