Hvor outsourcing stadig i mange direktionskontorer bliver vendt og drejet som en mulighed, har begrebet været en realitet i alle 12 år, revisorfirmaet Gutfelt & Partnere A/S i Kastrup har eksisteret. Af en simpel grund til at starte med.
- Jeg fattede ikke en brik om IT, siger direktør Lennart Gutfelt og fortsætter:
- Det skulle bare fungere, så jeg kunne koncentrere mig om dét, som jeg er god til, og udvikle forretningen. Og det er umådeligt behageligt ikke at behøve at bekymre sig om det tekniske.
Al drift og udvikling af IT bliver derfor styret af en mindre leverandør, Dansk IT Management, der arbejder på timebasis for revisorfirmaet med nu 20 ansatte.
IT-leverandøren overvåger via internet revisorfirmaets systemer og kan ellers kontaktes via telefon døgnet rundt. Derfor har det ikke været nødvendigt for Lennart Gutfelt at uddanne nogle af medarbejderne til at være IT-ansvarlige.
- Det er en befrielse at vide, at vi har en med et højt erfaringsniveau til at tage sig af det og holde sig ajour med udviklingen, siger han.
Revisorfirmaet kører med Concorde XAL til økonomistyring, Outlook til intern og ekstern post og en lang række specialprogrammer i forhold til banker, offentlige myndigheder og andre virksomheder.
Kendskab er altafgørende
I starten var det tilfældigt, at Gultfelt & Partnere A/S?s leverandører af IT var mindre virksomheder. Men undervejs har selskabet skiftet leverandører ud. Det har som regel været afledt af, at IT-leverandøren har flyttet fokus, når der er kommet andre og større kunder.
- Et lille revisorfirma med 20 mand betyder pludselig ikke så meget. Løsning af problemer får et præg af brandslukning over sig: hurtigt ud, sluk branden og af sted til næste kunde. Men ofte viser det sig en halv time senere, at problemet alligevel ikke var løst, siger Lennart Gutfelt. Han tilføjer, at det er dyrt med 17 revisorer, der blot kigger ud i luften.
Han mener, at forholdet kunde og leverandør handler om kendskab. Deraf følger tillid. Revisoren blev nemlig også træt af leverandører, som sendte nye ansigter ud til ham hver gang.
- Vores nuværende leverandør bliver næsten regnet som en ansat, da han ofte kigger forbi og efter snart to år kender vores virksomhed ud og ind ? herunder hver enkelt revisors særheder. Han kender vores behov og lytter, forklarer Lennart Gutfelt.
Han peger samtidig på en høj fleksibilitet hos den lille leverandør, hvor revisorerne kan ringe klokken 22 og få ordnet et akut problem. Den samme fleksibilitet er han ikke sikker på fra en stor leverandør.
Lennart Gutfelt ved, at mange firmaer i hans branche selv står for IT, da det er et emne, der ofte bliver drøftet, når revisorer mødes.
- Jeg hører, at de bruger mange kræfter på det. Jeg forstår bare ikke, hvordan de får tiden til det, når de også har en revisorforretning at drive, slutter revisoren.