Selv efter købet af to antivirus-selskaber og en udvikler af antispyware-værktøjer er Microsofts planer på sikkerhedsmarkedet fortsat omgæret af mystik. En ny rapport fra analysefirmaet Gartner efterlyser en klar udmelding fra Microsoft og kritiserer samtidig firmaets strategi på sikkerheds-området.
»Microsofts første prioritet burde være at fjerne behovet for antivirus og antispyware, og ikke blot at gå ind på markedet med kopiprodukter til lavere priser,« konstaterer Gartner-analytiker Neil MacDonald.
Han antyder at Microsoft dermed vil forsøge at tjene penge på at bekæmpe de problemer, som firmaet selv har skabt.
Gartner forudsiger at Microsoft vil lancere et kombineret antivirus og antispyware produkt mod midten af 2005. Det kommer til at konkurrere direkte med etablerede produkter som Norton Antivirus fra Symantec.
I samme rapport kritiserer analysefirmaet at Microsoft kun vil tilbyde den nye Internet Explorer 7.0 til Windows XP.
»Beslutningen om at begrænse IE 7.0 til XP-platformen antyder at Microsoft vil tvinge brugere af ældre platforme til at opgradere, hvis de ønsker forbedret sikkerhed,« siger Neil MacDonald.
Microsoft bør gennemføre en grundlæggende redesign af Internet Explorer i stedet for at lappe på programmet og tilbyde den nye version til Windows 2000 såvel som XP, mener Gartner.
Men andre analytikere henviser til, at Microsoft har taget flere skridt for at forbedre sikkerheden og kan have gode grunde til at holde sine kort tæt ind til kroppen.
»Det er et faktum at Microsoft har købt et antal sikkerheds-orienterede selskaber - antispyware og antivirus. Du køber ikke nogle selskaber bare for sjov. Det er en del af en langsigtet strategi,« siger James Turner, sikkerheds-analytiker hos Frost & Sullivan.