Costumer Relationship Management(CRM)-markedet kunne for første gang i fem år præsentere tocifret vækst i 2004. Ifølge analyseinstituttet AMR skyldes fremgangen primært en voldsom vækst i hostede CRM-løsninger, der gik op med 105 procent.
»Hosting-modellen har genoplivet et marked, der ikke er vokset i de sidste adskillige år. Hosting-kategorien har ændret hele opfattelsen af customer management med hurtigere implementering, hurtigere time-to-value og nemmere opsætning,« siger AMR-analytikeren Rob Bois ifølge TechWeb.
Hosting-modellen adskiller sig fra licenseret software ved at fungere over nettet i stedet for at være installeret på virksomhedernes computere.
RightNow Technologies og Salesforce.com er med vækstrater på 97 og 83 procent blevet de to førende spillere på markedet for hostede CRM-løsninger.
Markedet er dog stadig domineret af traditionelle softwareforhandlere, der sælger CRM-licenser.
SAP har med en vækst på 30 procent fortrængt Siebel fra førstepladsen i CRM-markedet. SAP havde i 2004 en omsætning på 1,7 milliarder dollars svarende til 10,4 milliarder kroner, mens Siebel gik en smule tilbage til en omsætning på 1,3 milliarder dollars svarende til 7,9 milliarder kroner.
PeopleSoft, som siden er blevet overtaget af Oracle, var nummer tre med en omsætning på 472 millioner dollars svarende til 2,9 milliarder kroner.