Gamle butikker dummer sig online

Fysiske butikker har dårlige online butikker.

Gamle hæderkronede butikker har meget svært ved at følge med på nettet. De kan nemt score en masse hurtige kunder, men de fejler på væsentlige områder.

Det fremgår af den nyeste rapport fra den tidligere FDIM direktør Jon Lund - "Oldschool/Newschool: Top 25 Danish e-commerce sites evaluated" - der offentliggøres idag, og som kortlægger de 25 største net-butikker i Danmark - 9 rene net-butikker og 16 med afsæt i en fysisk forretning. På en skala fra et til ti scorer de rene net-butikker i snit 7,0 i tillid, mens de blandede kun når 5,7 når forbrugerne bedømmer butikkerne.

"Net-butikker der er født og har vokset sig store på nettet ved godt hvad det handler om. Ellers var de aldrig blevet store. Omvendt med "de gamle kæmper". Alene deres navn gør at de er født store - men alt for ofte tramper de rundt som elefanter i en porcelænsbutik. Det er synd - for forbrugerne skriger på mere og bedre ehandel" siger Jon Lund i en kommentar til analysen.

Kundeservice og logistik archilleshæl
De typiske fejl består i langsomme og forkerte svar på kundeforespørgsler, langsom eller mangelfuld levering af varer og forkert information om priser mv.

"Der er to ting der er absolut nødvendigt at have tjek på, hvis du vil noget med ehandel: logistik og service. Hvis det glipper ryger alle rationaliserings-gevinsterne overbord - og kunderne skræmmes væk. Med andre ord: en rigtig lose-lose situation".

Uudnyttede strategiske muligheder
Undersøgelsen viser også, at de fleste af de undersøgte "gamle" butikker kun i ringe grad udnytter de strategiske muligheder nettet giver dem. I forhold til de rene net-butikker er deres produktudvalg begrænset selvom lagerpladsen på nettet er gratis, deres priser er høje selvom det betyder at de bliver sorteret fra i prissammenligning og søgninger, deres dialog med kunderne er sparsom, selvom det kunne give deres kunder tillid og loyalitet. Og hvor alle de rene net-butikker kortslutter en eller flere gamle forretningsprocesser, gælder dette kun for 64 procent af de gamle butikker.

"Tallene viser et kæmpe potentiale for etablerede fysiske butikker i at tænke nettet rigtigt ind i deres forretning. Det er ikke så voldsomt svært, men det kræver at du er villig til at se på din forretning i et nyt lys og spørge dig selv hvordan du kan gøre nettet til din ven i stedet for din fjende", slutter Jon Lund




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer