Gamle butikker dummer sig online

Fysiske butikker har dårlige online butikker.

Gamle hæderkronede butikker har meget svært ved at følge med på nettet. De kan nemt score en masse hurtige kunder, men de fejler på væsentlige områder.

Det fremgår af den nyeste rapport fra den tidligere FDIM direktør Jon Lund - "Oldschool/Newschool: Top 25 Danish e-commerce sites evaluated" - der offentliggøres idag, og som kortlægger de 25 største net-butikker i Danmark - 9 rene net-butikker og 16 med afsæt i en fysisk forretning. På en skala fra et til ti scorer de rene net-butikker i snit 7,0 i tillid, mens de blandede kun når 5,7 når forbrugerne bedømmer butikkerne.

"Net-butikker der er født og har vokset sig store på nettet ved godt hvad det handler om. Ellers var de aldrig blevet store. Omvendt med "de gamle kæmper". Alene deres navn gør at de er født store - men alt for ofte tramper de rundt som elefanter i en porcelænsbutik. Det er synd - for forbrugerne skriger på mere og bedre ehandel" siger Jon Lund i en kommentar til analysen.

Kundeservice og logistik archilleshæl
De typiske fejl består i langsomme og forkerte svar på kundeforespørgsler, langsom eller mangelfuld levering af varer og forkert information om priser mv.

"Der er to ting der er absolut nødvendigt at have tjek på, hvis du vil noget med ehandel: logistik og service. Hvis det glipper ryger alle rationaliserings-gevinsterne overbord - og kunderne skræmmes væk. Med andre ord: en rigtig lose-lose situation".

Uudnyttede strategiske muligheder
Undersøgelsen viser også, at de fleste af de undersøgte "gamle" butikker kun i ringe grad udnytter de strategiske muligheder nettet giver dem. I forhold til de rene net-butikker er deres produktudvalg begrænset selvom lagerpladsen på nettet er gratis, deres priser er høje selvom det betyder at de bliver sorteret fra i prissammenligning og søgninger, deres dialog med kunderne er sparsom, selvom det kunne give deres kunder tillid og loyalitet. Og hvor alle de rene net-butikker kortslutter en eller flere gamle forretningsprocesser, gælder dette kun for 64 procent af de gamle butikker.

"Tallene viser et kæmpe potentiale for etablerede fysiske butikker i at tænke nettet rigtigt ind i deres forretning. Det er ikke så voldsomt svært, men det kræver at du er villig til at se på din forretning i et nyt lys og spørge dig selv hvordan du kan gøre nettet til din ven i stedet for din fjende", slutter Jon Lund




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere