Det danske dvd-hus, Kiss Technology, med hjemsted i Hørsholm tordner frem uden for landets grænser. Og nu har selskabet fået hældt yderligere brændstof på tanken i form af en kapitalkindsprøjtning på godt 15 millioner kroner.
Pengene kommer fra to af Kiss Techonologys amerikanske samarbejdspartnere chipproducenten Sigma Design og producenten af udstyr til trådløs kommunikation Micro Lambda Wireless.
Sigma Design ejer i forvejen en mindre del af Kiss, men øger efter kapital-indsprøjtningen ejerandelen til ni procent. Micro Lambda Wireless er nye i ejerkredsen og sidder nu på fire procent af aktierne i Kiss, samtidig indtræder selskabets direktør John Nguyen i Kiss' bestyrelse.
»Vi har længe haft et internationalt fokus, og den nye kapital giver plads til at udbygge det,« fortæller Kiss' administrerende direktør Peter Wilmar Christensen til IT-avisen ComON.
Peter Wilmar ejer sammen med de to øvrige stiftere den resterende del af Kiss.
Dvd-sats reddede butikken
Kiss' succes er resulatet af et bemærkelsesværdigt strategiskifte i dansk erhvervsliv. Indtil 2000 førte selskabet et liv som distributør af it-udstyr og satellitudstyr. I 2000 toppede selskabet med et salg på 250 millioner kroner, men så begyndte det hele at skride, og to år efter var omsætningen blot 166 millioner kroner, og underskuddet lød på hele 15,6 millioner kroner efter skat. Det store underskud drænede selskabets egenkapital, der blev tabt samme år.
Midt i krisen skiftede selskabet dog fokus fra it-distribution til produktion af dvd-afspillere og gennembruddet kom, da selskabet som det første i verden i efteråret 2001 lancerede en dvd-afspiller, som understøttede det omdiskuterede DivX-format, den såkaldte Kiss DP-450.
Strategiskiftet blev redningen og i indeværende regnskabsår, der afsluttes med udgangen af september, forventer selskabet, at nå en omsætning på 300 millioner kroner. Samtidig er antallet af ansatte øget fra 34 for et år siden til over 50 på nuværende tidspunkt.
»Vi er vokset meget kraftigt på kort tid, og det kræver flere penge for at gøre forretningen mere stabil. Pengene er som sådan ikke øremærket til andet end det,« siger Kiss-direktør Peter Wilmar.