Hvis du tænker sådan er du ikke så meget anderledes end de fleste andre danskere. Vi er blevet rigtig glade for Google. Og det med rette. De har et langt stykke ad vejen leveret en virkelig god søgning.
Så lad mig starte med at slå en ting fast: Jeg har intet imod Google. Jeg synes, som de fleste andre, at de leverer en glimrende søgetjeneste. Og de mange folk jeg selv kender på Google er virkelig gode og dedikerede mennesker med en passion for søgning. Så ikke et ondt ord om dem.
Men desværre har vores fælles fascination af Google også udviklet sig til en monopollignende situation, med alle de negative effekter det har.
Monopoler er altid noget skidt - uanset hvorfor og hvordan monopolet så ellers er opstået. Det synes jeg historien med al tydelighed har vist.
Men hvorfor er det et problem, at langt de fleste har valgt at bruge Google som søgemaskine? Og hvem er det et problem for?
For at svare på det sidste først, så er det efter min mening både et problem for brugerne af Google og for de virksomheder der køber annoncer i Google. Nu og her er det virksomhederne der lider mest, men på sigt vil det skade begge grupper.
Monopoler skader innovation og det hæmmer en sund og naturlig udvikling i et marked.
Brugerne skader det først og fremmest ved, at de afskærer sig selv fra de fordele der er at finde ved de andre søgemaskiner på markedet. Mange bruger bare Google fordi "det gør man jo ..." og ikke fordi de har prøvet de forskellige og valgt den de bedst selv kan lide. Og det er dumt. For der ér faktisk andre søgemaskiner, som den enkelte bruger kan opleve som bedre.
De tre store søgemaskiner på markedet i dag er, udover Google, MSN/Live.com og Yahoo. Som en lille efternøler kommer ASK, men den bruges bare næsten ikke i Danmark.
Både MSN/Live.com og Yahoo leverer faktisk rigtig gode resultater. Nogle gange er de bedre end Googles and andre gange ikke. Men jeg tror, at de fleste almindelige mennesker i det store hele ville opleve, at få lige mange relevante resultater på tværs af de 3 store søgemaskiner. Den store forskel ligger i den måde søgeresultaterne præsenteres på og hvad der inkluderes.
Jeg vil anbefale alle at prøve en anden søgemaskine, hvis de kun bruger Google i dag. Måske ender du med bedre at kunne lide en anden, måske ikke. I alle fald står du tilbage med et kvalificeret valg, frem for bare at gøre som alle de andre.
I forhold til de virksomheder der annoncerer online - og i søgemaskinerne, er problemet som sagt meget mere alvorligt lige nu.
Med Googles monopollignende status på markedet har man reelt set ikke noget valg, når der skal annonceres i søgemaskiner. Google er så dominerende på søgninger, at alt andet næsten er ligegyldigt. Man kan ikke flytte sit budget fra Google til en konkurrerende leverandør - der er simpelt hen ingen der har en dækningsgrad, der kommer bare i nærheden af Googles i Danmark.
Det betyder at Google i praksis kan gøre næsten som de har lyst til. Annoncørerne står simpelt hen ikke i noget særlig stærk forhandlingsposition.
Det gør naturligvis ikke, at alt hvad de foretager sig er urimeligt - langt fra! Men når de laver noget urimeligt har annoncørerne ingen reel forhandlingsmagt fordi Google er så altdominerende.
Det er også meget svært at opretholde en fri prisdannelse på et marked der er så domineret af en enkelt udbyder. Det gælder uanset om det er Google eller en anden virksomhed eller branche der har monopolet. Uden reel konkurrence ender priserne altid med at blive for høje og betingelser og service for dårlig.
Alt i alt mener jeg at det er i alles interesse at Google bliver brugt noget mindre - eller rettere sagt, nogle af de andre søgemaskiner, noget mere. Interessen er så særlig stor hos alle virksomheder der markedsfører sig online - og dem er der mange af.
Det paradoksale er, at alle disse annoncerende virksomheder og deres medarbejdere sikkert også selv bruger Google hele tiden i stedet for at prøve noget andet og måske ligefrem opfordre andre til det samme. Det gælder såmænd også mig selv og de medarbejdere jeg har ansat i mine virksomheder. Vi er hverken så meget bedre eller værre end alle jer andre.
Men hvordan kan vi så gøre os håb om, at flere begynder at bruge andre søgemaskiner, så vi kan få et mindre monopoliseret marked? Jeg mener, hvis vi ikke engang selv gider at prøve noget nyt, hvordan kan vi så forvente at alle andre gør det?
Jeg vil derfor foreslå, at vi alle sammen gennemfører en "prøv-en-anden-søgemaskine-uge" med os selv, vores familier, venner og kollegaer. Det er ikke så vigtigt lige hvornår du tager "din" uge bare du lover at gøre det i 2008.
© 2007, Mikkel deMib Svendsen