Alt imens Ikea regner med at fordoble sin omsætning med e-handel i hjemlandet Sverige, har den danske afdeling af Ikea problemer med at servicere sine kunder via Nettet.
SOL foretog kort før jul et testkøb hos Ikea. Via Ikeas hjemmeside bestilte vi køkkenelementer til en samlet værdi af godt 17.000 kr. En ordre vi endte med at afbestille igen, pga. rod i systemet.
Manglende varer: 3 dage efter bestillingen modtager vi en ordrebekræftelse pr. e-mail, men:
- 1/3 af varerne mangler
- En grundig gennemgang af den uoverskuelige ordrebekræftelse viser, at der bl.a. mangler et par bordplader
- Der er ingen forklaring på, hvorfor disse varer mangler
- Vi få en systemfejlmelding frem, da vi prøver at besvare mailen
- Vi sender i stedet en mail til kundesupport, men får aldrig svar
Godt trætte af at gå og vente på svar - og køkken, beslutter vi os for helt at afmelde vores bestilling. Vi sender en e-mail, som tilsyneladende ikke bliver taget alvorligt, for dagen efter ringer en medarbejder os op for at fortælle at nogle af køkkenelementerne er udsolgt! Medarbejderen kender intet til vores afbestilling.
Ikeas marketingskoordinator Hedi Ibenfeldt fortæller SOL, at systemet ikke er gearet til at tage imod ordrer med specielle mål, som f.eks. bordplader. Det får kunden besked om at bestille i varehuset. Hedi Ibenfeldt betegner det som en uheldig fejl, at vi aldrig fik denne besked.
Hun mener også det er beklageligt, at man ikke kan besvare ordrebekræftelses-e-mailen og håber, at det kan forbedres når Ikea til april lancerer en ny og forbedret webbutik.