Nye tal fra Multimedieforeningen viser at spilsalget i Danmark er steget med 20 procent i 2004 i forhold til sidste år. Specielt i julehandelen er der solgt rigtigt mange computerspil.
Det er især spil til voksne og familiespil, som sælger godt på det danske marked. Ifølge foreningens formand, Peter Weile, er spillernes gennemsnitsalder steget i de seneste år.
»Computerspil er ikke længere forbeholdt børn. Pc og spillekonsoller som Xbox og PlayStation2 er rykket fra drengeværelset til stuen og er blevet en naturlig del af danskernes underholdningsudvalg,« siger Peter Weile.
Gennemsnitsalderen for computerspillere ligger på 23 år i Europa og 29 år i USA. Ifølge Multimedieforeningen kan det stigende antal voksne spillere aflæses i salgstallene, hvor voksenspil som Half-Life 2 og Ghost Recon 2 er blandt de bedst sælgende titler.
Tal fra Entertainment Software Association viser at 39 pct. af spillerne er kvinder, der især interesserer sig for titler som Sims 2 og Backpacker.
»Mange danske hjem vil i år opleve, at familien rykker sammen om computerspillene i juledagene. Hvor man før i tiden byggede Lego med børnene og spillede brætspil vil pc'en og spillekonsollen i højere grad danne rammen om familiens sociale samvær,« fortæller Peter Weile.
Multimedieforeningen er en sammenslutning af danske producenter og distributører af computerspil.