MySpace lancerede i dag en udvidet musiktjeneste, der bliver en integreret del af den populære sociale tjeneste.
MySpace beskriver initiativet som en måde at levere højkvalitets indhold til sine brugere, mens kunstnere og selskaber får bedre muligheder for at tjene penge på sit indhold.
Tjenesten har bred opbakning, da de store selskaber EMI, Sony BMG, Universal og Warner er med som partnere.
Desuden medvirker The Orchard, der er et af verdens største selskaber for uafhængige kunstnere. Til sammen samler adftalen fem millioner kunstnere.
MySpace Music dækker over:
• En ny måde at styre musikken på Myspace
• Streamede musiknumre
• Mulighed for at oprette spillelister
•Adgang til udviddede oplysninger om de fleste kunstnere
• Mulighed for at købe DRM-frit musik i MP3-format (Via - Amazon MP3)
• Muligheden for at købe ringetone
Leverandøren af MP3-salg, Amazon, sælger i dag musik til en lavere pris end hos iTunes. Amazons udvalg er også DRM.frit. Den ekstra eksponering via MySpace kan dermed være med til at true Apples musikbutik, der er blevet landets største forhandler af musik.
Nogle af kunstnernes nye muligheder for at tjene penge på sine numre består i, at virksomheder kan købe dem og give dem videre til kunder. For eksempel giver McDonalds gratis numre væk via deres side. Det samme gør Toyota.
Tjenesten bliver vanen tro først tilgængelig i USA. Først i begyndelsen af 2009 kan danske brugere købe den, selv om det allerede nu er muligt at se den redesignede musikafspiller på MySpace.com/music.
Åbningen af musikdownloads er kun første fase i Myspaces planer. Senere hen skal der også sælges koncertbilletter og merchandise og transmitteres eksklusive koncerter.
MySpace har i dag 120 millioner brugere.