»Der er kun en vej til overskud for internettjenesterne. Det er godt gammeldags købmandsskab.«
Sådan lyder meldingen fra administerende direktør Nicolai Hæggelin fra internettjennesten Alt om København, når han beskriver den aktuelle status for by-guiden AOK.
I 1998 blev guiden sat i søen som et vaskeægte dotcom-projekt med lasten fyldt med ansatte og ambitiøse ideer. Fem år senere er to-tredjedele af de ansatte kastet over bord, og langt størstedelen af ideerne slået ihjel. Til gengæld giver guiden nu overskud.
»Det handler om at være fokuseret på det, som man er god til, og så lade andre om det andet. Det er en af de lektier, vi har lært på den hårde måde,« forklarer Nicolai Hæggelin, der står i spidsen for et selskab, som nåede at brænde 35 millioner kroner af inden, der begyndte at komme flere checks end regninger ind ad brevsprækken.
Alt andet om København blev skåret fra
Da Alt om København blev grundlagt var guiden kendetegnet ved ordet »Alt«. Der var omtaler og links til advokater, revisorer, frisører, cafeer, sportsklubber og så videre. Nu er konsekvensen af den udeblivende succes taget, og dækningsområdet er skåret ind til benet. Guidens folk gik besøgstallet grundigt efter i sømmene og droppede de mindst besøgte områder. Derfor er fokus nu rettet skarpt ind på mad, natteliv, shopping, film og forlystelser. Det har kostet en række ansatte jobbet, men det var uundgåeligt, hvis tjenesten skulle overleve, vurderer Hæggelin.
»Vi har skåret vores indhold ind til det, som kun er strengt nødvendigt. Der er grænser for hvor mange websites, folk kan huske i hovedet, og derfor er det ikke muligt at tjene penge på, at ville konkurrere med alle. Man skal have et klart fokus-område, og så forsøge at skabe så meget kommercielt afkast som muligt på det,« forklarer Hæggelin.
Sammen med det skærpede fokus blev indsatsen for at sælge selskabets indhold styrket. Blandt andet indgik AOK en aftale med Berlingske-søsteren, gratisavisen Urban, som nu har købt sig til flere siders ugentligt redaktionelt stof fra Københavnerguiden. Den sti vil AOK nu forfølge yderligere, og således har Nicolai Hæggelin netop indgået leveringsafteler med et trykt magasin og en udbyder af indhold til mobiltelefoner. Aftalerne er dog så nye, at han ikke vil offentliggøre navnene endnu.
»Sammen med den hårde omkostningsstyring, er leveringsaftalerne en af forklaringerne på vores overskud. Vi har dog også være tilsmilet af den længe ventede fremgang på internet-annoncemarkedet,« slutter Nicolai Hæggelin.