Det svenske teleselskab Telia har for alvor fået fat på det danske marked. Telia i Danmark havde i 3. kvartal af 2006 det bedste regnskab nogensinde. Alligevel skærer Telia i medarbejderstaben.
Omsætningen hos Telia er i tredje kvartal 2006 steget til 1,527 milliard kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Her lå omsætningen på 1,489 milliard kroner. Fremgangen hænger sammen med en fortsat vækst i trafikforbruget samt et øget salg af mobiltelefoner.
Også resultatet er markant bedre end sidste år. I tredje kvartal af 2006 blev resultatet på 129 millioner kroner. Det er en kraftig forbedring i forhold til samme kvartal sidste år, hvor resultatet var 12 millioner kroner.
På trods af det fine resulatet barsler Telia med en ny organisation på mobil og fastnet. Efter sammenlægningen af mobil- og fastnetforretningen i 2005, er 2006, som planlagt, blevet brugt til at sætte fokus på at få en lang række interne processer og systemer på plads. I samme periode har markedet været yderst aggressivt, og Telia har noteret sig at antallet af mobilkunder er faldet med 24.000 i forhold til samme kvartal sidste år.
»Telia vil igen rette blikket udad mod markedet for at genvinde markedsandele og udvikle kundebasen. Men den skærpede konkurrencesituation kræver, at vi kan reagere langt hurtigere på kundernes behov, end vi er i stand til nu. For at leve op til disse krav er det nødvendigt at tilpasse organisationen, så den får en størrelse og opbygning, der kan give os øget tempo og endnu bedre kundefokus. Kun på dén måde kan vi nå vores mål og fortsat leve op til vores ambition om at være udfordreren på markedet,« siger Jesper Brøckner, som er administrerende direktør for Telia Danmark.
En konsekvens af omstruktureringen er, at Telia Danmark planlægger at nedlægge 90-100 fuldtidsstillinger. Forhandlingerne med medarbejderne forventes at begynde i næste uge. Den nye organisation forventes at være på plads inden årets udgang.