Internetannonceringen kom flot fra start i 2005. Med en annonceomsætning på 86,5 millioner kroner blev første kvartal 2005 det bedste første kvartal nogensinde. Samtidig er kvartalet det næstbedste nogensinde - kun overgået af fjerde kvartal 2003, hvor omsætningen nåede op på næsten 90 millioner kroner.
Det viser de seneste tal fra Foreningen af Danske InternetMedier, FDIM, som forventer endnu et rekordår for internettet som annoncemedie.
Med de 86,5 millioner kroner er omsætningen 24 procent højere end 1. kvartal 2004 og 11 procent højere end sidste kvartal.
»Internettets vækst er svær at hamle op med for de andre store mediegrupper, og det er der flere gode grunde til. En af de væsentligste grunde er efter min vurdering, de mange muligheder for interaktivitet og direkte respons. Internettet er det perfekte sted, at uddybe et budskab og hente flere informationer om det man ønsker at vide mere om. Derfor bliver der i dag ikke lavet en større kampagne uden at annoncørerne bruger internettet,« siger Christian Peytz, formand for FDIM.
FDIMs markedsstatistik dækker alle kommercielle annonceaktiviteter på nettet, men en anden væsentlig del af internetannoncemarkedet er jobannoncerne.
Første kvartals opgørelse for jobannonceringen viser også en rekord med 58,7 millioner kroner i omsætning. Det er en fremgang på hele 50 procent i forhold til første kvartal 2004, og 26 procent bedre end fjerde kvartal 2004.
»Jobmarkedet på nettet er ikke til at komme udenom - både hvis man skal have nye medarbejdere eller nyt job. Mulighederne for at søge præcist efter den type job eller medarbejder man er ude efter gør internettet til det stærkeste medie, når det gælder jobannoncer. Samtidig er det opgangstider for jobmarkedet, og de to elementer er den direkte årsag til fremgangen for vores marked,« siger Jan Bergh, formand for FDIMs Jobudvalg.