Hvilke emner kan jeg undervise i via nettet, og hvilke bør jeg afvikle på dage, hvor studerende og undervisere mødes?
Hvordan er min rolle som vejleder, når de studerende laver projektsamarbejde over nettet?
Kan jeg genbruge noget af det materiale, jeg laver til netstøttet undervisning i mine øvrige timer - og omvendt?
Dette er nogle af de utallige spørgsmål, som undervisere kan finde svar på via den nye internet-portal www.learningnet.dk.
Portalen indeholder gode råd, masser af praktiske eksempler, demonstration af teknologi samt artikler om de erfaringer, som en gruppe forskere ved fire danske universiteter har gjort sig med e-læring.
E-læring er et nyt felt, som mange eksperimenterer med, men få er eksperter i. It-vest, der er et uddannelses- og forskningssamarbejde mellem Handelshøjskolen i Århus, Syddansk Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet, har derfor gjort e-læring til et satsningsområde og har blandt andet siden 2002 gennemført projektet Flexnet.
Her har forskere og undervisere arbejdet på at udvikle fleksible, netstøttede undervisningsforløb af høj kvalitet. Gennem eksperimenter og studier har de fundet frem til en række forhold, som den enkelte underviser bør tage hensyn til, når computeren og internettet inddrages i undervisningen. Enten i decideret fjernundervisning eller i den daglige undervisning.
Resultaterne af arbejdet bliver præsenteret via nettet i en fleksibel form, hvor mediets mulighed for videopræsentationer, animerede demonstrationer og links mellem relaterede emner bliver udnyttet.
www.learningnet.dk er en praktisk gør-det-selv guide for undervisere og en ny måde at formidle forskningsresultater på. Indholdet lægger op til pædagogiske overvejelser om, hvordan undervisningen kan organiseres, giver gode råd til udvikling af materialer, præsenterer teknologier og systemer.