Apples iPod står øverst på mange ønskesedler her til jul. Og de glade givere er fri for at storme rundt i samtlige butikker for at finde den bedste pris - prisen er nemlig den samme, uanset i hvilken butik man finder den på hylden. Således koster en iPod med 30 gigabytes hukommelse 2499,00 kroner både i Fona, Expert, Elgiganten og Apple. En ren tilfældighed siger branchen.
»Det kan forekomme, at vi får vejledende prisniveau fra en leverandør, men vi bestemmer ene og alene selv, hvad vi vil tage for et produkt i vores butikker,« siger Kim Larsen fra Fona.
At prisen er den samme hos Fonas konkurrenter, mener Kim Larsen er en tilfældighed.
»Vi ved jo ikke hvad vores konkurrenter sætter prisen til,« fastslår Kim Larsen.
Også hos Expert er prisen for en Apple iPod 30 GB på de magiske 2499,00 kroner. Marketingschef Steffen Sylvest fra Expert fastslår, at det er Expert der fastsætter prisen, men han begrunder salgsprisen med, at avancen er så lille, at prisen ikke kan være anderledes.
»Det er en vare, som man skal have på hylden. Apple er så stærkt et brand, og produktet appellerer ikke til at blive sat ned,« siger Steffen Sylvest til ComON.
Expert er ikke interesseret i at sætte prisen ned med 50 kroner, da der så slet ikke vil være nogle penge tilbage på bundlinjen.
Elgiganten åbner op for salget af iPod 30 GB i midten af denne uge og prisen bliver overraskende nok 2499,00.
»iPod 30 GB er en uhyrlig eftertragtet varer, som vi alle sælger meget tæt på kostprisen,« forklarer Peter Martedal, salgschef for Radio& TV i Elgiganten.
På spørgsmålet om han vil sætte prisen ned med 50 kroner, svarer han:
»Hvis jeg kunne få fat i nogle flere iPods, så ville jeg gerne sælge flere og til en lavere pris, men som det er nu, er det svært nok at skaffe iPods nok til den nuværende salgspris,« forklarer Peter Martedal.
Ej heller på Apples egen hjemmeside adskiller prisen sig fra de øvrige salgssteder. 2499,00 kroner og Apple iPod 30 GB kan blive din. Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Kenneth Nielsen, dansk salgschef for Apple.
Svær opgave for Konkurrencestyrelsen
Priserne er generelt meget ens på det danske marked - især når det gælder mærkevarer, men det kan være svært for Konkurrencestyrelsen at gennemskue, om der sker brud på konkurrenceloven.
»Det er jo ikke ulovligt at have ens priser, men det er ulovligt, hvis leverandøren kræver, at videresalgspriserne er bindende,« forklarer Finn Juul Porsborg, kontorchef i Konkurrencestyrelsen.
Hvis Konkurrencestyrelsen får et tip om en ulovlig aftale om bindende videresalgspriser, foretages et kontrolbesøg hvor computere og papirer gennemgås for mulige aftaler. Hvis der er belastende materiale, samles det og afleveres til bagmandspolitiet, der tager sig af sagen, da der nu er tale om strafferet.
Det kan være svært for Konkurrencestyrelsen at bevise, at der er tale om bindende videresalgspriser, hvis der ikke ligger en skriftlig aftale.
»Leverandørerne er mere sofistikeret i dag. De passer meget på med ikke at lave et dokument med en prisaftale,« siger Finn Juul Porsborg og forklarer, at Konkurrencestyrelsen lever af leverandørerne, der lever uforsigtigt og sender aftaler om bindende videresalgspriser på skrift.
For nylig blev urgrossisten Swatch Group idømt en bøde på 200.000 kroner i en sag om bindende videresalgspriser.