Hvordan kan en lille dansk it-spire vokse sig stor og blive til en gigantsucces i Silicon Valley? Det er spørgsmålet, som 20 danske iværksættere håber at opklare i næste uge. De er alle udvalgt til det nye initiativ Scaleit, der skal gøre flere unge danske virksomheder til store internationale spillere.
Ideen bag Scaleit kommer fra Udenrigs- og Videnskabsministeriets fælles repræsentation i Silicon Valley, Innovation Center Denmark. Her ønsker man at støtte danske nystartede virksomheder, så flere kommer succesfuldt ud af opstartsfasen.
”Det er unge virksomheder, der skaber flest arbejdspladser i Danmark. Desværre klarer en del af de unge virksomheder kun de første år, og når aldrig at vokse sig store. Med Scaleit tager vi de mest lovende it- virksomheder til Silicon Valley for at vise dem, hvordan virksomheder bliver rigtig store - til gavn for iværksætterne såvel som den danske vækst," siger Lene Sjørselv Schulze, der er innovationrådgiver hos Innovation Center Denmark.
Det er sammensat et travlt program for iværksætterne, hvor de blandt andet skal møde investorer, potentielle partnere og iværksætter-guruer. De skal også deltage på Launch-konferencen, hvor nystartede virksomheder præsenterer deres produkter.
En af de iværksættere der tager turen til Silicon Valley – og den eneste kvinde i gruppen – er Lisbeth Chawes fra RedAntenna. Firmaet opererer i musikbranchen, hvor man nu har 2.000 kunstnere i folden, og introducerer snart sit nye produkt SocialViper.com.
”Det er i virkeligheden meget simpelt. Vi har vokseværk og et brændende ønske om at prøve kræfter med Silicon Valley. Silicon Valley er stedet med verdens stærkeste iværksætterånd og - ikke mindst - 1/3 af verdens Venture kapital. Vi har et produkt, der er skalerbart og ikke mindst testet i Europa. 2.000 bruger vores produkt pt, og vi har tilgang hver dag. Forhåbentlig kan besøget i USA give os inspiration til et yderligere løft - og med verdenspremieren på SocialViper.com forventer vi at overraske,” siger Lisbeth Chawes.
Den yngste deltager er 22-årige Jens Reimer Olesen, som står bag firmaet Graduateland. Han håber at kunne åbne kontorer i USA i løbet af de næste par år.
”Vi forventer at møde nogle mennesker som har netværket, kompetencerne og muligvis også kapitalen, som kan hjælpe os med at søsætte en global lancering af vores rekrutteringsløsninger. Vi har et stærkt fodfæste på det europæiske marked, men uden tilstedeværelse i USA slår man ikke igennem på globalt plan. Silicon Valley er for IT-startups, hvad Wall Street er for bankfolk: Et epicenter af kvalificeret arbejdskraft og kapital,” siger Jens Reimer Olesen.
En anden af de deltagende virksomheder er Digroli, hvor man har udviklet en platform til markedsføring af dagligvarer på mobiltelefoner og andre internetbaserede enheder. Firmaet er startet af Navid Samandari, der er datamatiker, og Søren Anderberg, der er uddannet BA i psykologi og cand.scient. datalogi.
”Med digroli sparer virksomhederne penge på markedsføring, og forbrugerne slipper for irrelevante tilbud. Det mener vi tiltaler mennesker i hele den vestlige verden. Behovet for dagligvarer er jo aktuelt i hele den vestlige verden – og USA er bestemt ikke nogen undtagelse. Derfor forekommer det naturligt for os at globalisere konceptet fra dag ét. Søren og jeg vil gerne Silicon Valley fordi det sparker døren ind til det internationale marked – vi er vokset op med frasen om ”Amerika som mulighedernes land” og nu skal digroli afprøve sandheden i det udsagn,” siger Navid Samandari.
En af de danske iværksættere som har etableret sig med succes i Silicon Valley er Torsten Kolind. Han mener, at mange unge danske it-virksomheder typisk venter for længe inden de tænker et internationalt hotspot, som Silicon Valley, ind i deres strategi.
"Unge danske virksomheder gør sig selv en bjørnetjeneste ved ikke at komme ud noget før. Silicon Valley er ikke kun et marked, men et hotspot med verdenklasse ressourcer og innovation, der kan give værdifuld feedback og vejledning. Det styrker altså det endelig produkt og hjælper virksomheden vokse, når iværksættere har modet til at komme til Silicon Valley tidligt og lære fra de store successer her," siger Torsten Kolind, teknisk direktør hos YouNoodle.
I forbindelse med Scaleit går en ny online portal i luften, www.scaleit.us, der skal hjælpe danske nystartede virksomheder med en række værkstøjer og inspiration til international udvikling.