Artikel top billede

Googles annoncevækst i Danmark flader ud - fra 50 til "kun" 20 procent

Annonceringen på internettet i Danmark voksede med 15 procent i 2010. Google er stadig i stor - men dalende - vækst.

Google tjener mere og mere på danskernes surfen på nettet. Sådan lyder analysen fra Foreningen af Danske Interaktive Medier i deres seneste markedsanalyse for 2010. Til gengæld er den amerikanske søgegigants vækst ikke lige så eksplosiv som tidligere. For fire år siden var den anslåede vækst på 50 procent. I dag er væksten faldet til 20 procent.

Også de danske netmedier vinder en stadigt større omsætning. Sidste år omsatte de danske onlinemedier samlet set for 3,5 milliarder kroner, siger analysen. Det var en stigning på 15 procent i forhold til året før, oplyser Foreningen af Danske Interaktive Medier.

Dermed er onlinemedierne igen i kraftig vækst. Under finanskrisen, fra 2008 til 2009, voksede annonceomsætningen på onlinereklamer kun med fire procent.

"Udviklingen i 2010 er meget positiv. Slutresultatet er højere, end vi turde håbe for et år siden, og væksten fra 2009 til 2010 er væsentligt højere, end den var fra 2008 til 2009. Derfor kommer onlineannonceringen til at beslaglægge en endnu større del af den samlede annoncering i Danmark end i 2009," siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.

Søgeordsannoncering er fortsat den største kategori og oplever stadig den voldsomste vækst. Googles omsætning i Danmark er hemmelig, men FDIM og revisorfirmaet Deloitte vurderer i et estimat, at søgeordsbranchen, hvor Google er den altdominerende gigant, omsatte for 1,28 milliarder kroner sidste år. Det var en vækst på mere end 200 millioner kroner - svarende til 20 procent - i forhold til 2009. Dermed sidder søgeordsmarkedet på 37 procent af det danske markeds for onlineannoncering. Sidste år sad søgeord på 35 procent, og dermed er andelen af den samlede kage vokset med to procent.

FDIM understreger dog, at væksten i søgeordsannoncering flader ud. Hvor væksten sidste år var på 20 procent, så har søgeordskategorien tidligere år oplevet en vækst på 50 (2007), 44 (2008) og 35 procent (2009), skriver FDIM i rapporten.

"Udviklingen udfordrer danske medier og udviklingen af dansk-sproget indhold på nettet, når så stor en del af annonceringen flyver ud af landet. Min forventning er, at vi vil se et stigende udbud af nye forretningsmodeller og mere brugerbetalt indhold inden for nye områder som følge heraf," siger Morten Helveg Petersen.

Søgeordsannoncering er tæt fulgt af bannerannoncering med en omsætning på 1,02 milliarder kroner, svarende til en vækst på 16 procent i forhold til året før. En del af bannervæksten kommer fra Google AdSense, med en estimeret omsætning på 150 millioner kroner, og Facebook, med en estimeret omsætning på 80 millioner.

Et andet område, der har kraftig vækst er permission marketing, der er vokset med 43 procent. Det er blandt andet båret af nye koncepter med daglige tilbud; eksempelvis dagensbedste.dk, downtown.dk og sweetdeal.dk.

"Det er en spændende udvikling, vi ser inden for de nye tilbudsmedier. I USA er Groupon blevet en kæmpe succes, og det ser også ud til at danskerne er glade for de nye medier. Onlinemedierne har brug for at tænke på nye forretningsmodeller, og her ser vi et bud, der er kommet rigtig godt fra start," siger Morten Helveg Petersen.

Kategorien Markedspladser, der blandt andet omfatter onlinerubrikmarkeder, auktioner, opslagsmedier og job, holdt samlet set niveauet i 2010, men inden for kategorien udmærker omsætningen på job sig med en vækst på 24 procent.

"Jobmarkedet bliver altid ramt hurtigt og hårdt i nedgangstider, som vi så i 2009. Men når det vender kan det også aflæses hos jobportalerne, og derfor er 2010-resultatet meget positivt, ikke bare for onlinebranchen, men for hele samfundet," siger Morten Helveg Petersen.

FDIM gør i deres rapport opmærksom på, at tallet for søgeordsannoncering er svagt på grund af Googles hemmelige omsætning på de enkelte markeder. Estimatet er frembragt ved indhentning af både danske og udenlandske data samt samtaler med en række personer
med særligt kendskab til søgeordsannoncemarkedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere