Google tjener mere og mere på danskernes surfen på nettet. Sådan lyder analysen fra Foreningen af Danske Interaktive Medier i deres seneste markedsanalyse for 2010. Til gengæld er den amerikanske søgegigants vækst ikke lige så eksplosiv som tidligere. For fire år siden var den anslåede vækst på 50 procent. I dag er væksten faldet til 20 procent.
Også de danske netmedier vinder en stadigt større omsætning. Sidste år omsatte de danske onlinemedier samlet set for 3,5 milliarder kroner, siger analysen. Det var en stigning på 15 procent i forhold til året før, oplyser Foreningen af Danske Interaktive Medier.
Dermed er onlinemedierne igen i kraftig vækst. Under finanskrisen, fra 2008 til 2009, voksede annonceomsætningen på onlinereklamer kun med fire procent.
"Udviklingen i 2010 er meget positiv. Slutresultatet er højere, end vi turde håbe for et år siden, og væksten fra 2009 til 2010 er væsentligt højere, end den var fra 2008 til 2009. Derfor kommer onlineannonceringen til at beslaglægge en endnu større del af den samlede annoncering i Danmark end i 2009," siger Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.
Søgeordsannoncering er fortsat den største kategori og oplever stadig den voldsomste vækst. Googles omsætning i Danmark er hemmelig, men FDIM og revisorfirmaet Deloitte vurderer i et estimat, at søgeordsbranchen, hvor Google er den altdominerende gigant, omsatte for 1,28 milliarder kroner sidste år. Det var en vækst på mere end 200 millioner kroner - svarende til 20 procent - i forhold til 2009. Dermed sidder søgeordsmarkedet på 37 procent af det danske markeds for onlineannoncering. Sidste år sad søgeord på 35 procent, og dermed er andelen af den samlede kage vokset med to procent.
FDIM understreger dog, at væksten i søgeordsannoncering flader ud. Hvor væksten sidste år var på 20 procent, så har søgeordskategorien tidligere år oplevet en vækst på 50 (2007), 44 (2008) og 35 procent (2009), skriver FDIM i rapporten.
"Udviklingen udfordrer danske medier og udviklingen af dansk-sproget indhold på nettet, når så stor en del af annonceringen flyver ud af landet. Min forventning er, at vi vil se et stigende udbud af nye forretningsmodeller og mere brugerbetalt indhold inden for nye områder som følge heraf," siger Morten Helveg Petersen.
Søgeordsannoncering er tæt fulgt af bannerannoncering med en omsætning på 1,02 milliarder kroner, svarende til en vækst på 16 procent i forhold til året før. En del af bannervæksten kommer fra Google AdSense, med en estimeret omsætning på 150 millioner kroner, og Facebook, med en estimeret omsætning på 80 millioner.
Et andet område, der har kraftig vækst er permission marketing, der er vokset med 43 procent. Det er blandt andet båret af nye koncepter med daglige tilbud; eksempelvis dagensbedste.dk, downtown.dk og sweetdeal.dk.
"Det er en spændende udvikling, vi ser inden for de nye tilbudsmedier. I USA er Groupon blevet en kæmpe succes, og det ser også ud til at danskerne er glade for de nye medier. Onlinemedierne har brug for at tænke på nye forretningsmodeller, og her ser vi et bud, der er kommet rigtig godt fra start," siger Morten Helveg Petersen.
Kategorien Markedspladser, der blandt andet omfatter onlinerubrikmarkeder, auktioner, opslagsmedier og job, holdt samlet set niveauet i 2010, men inden for kategorien udmærker omsætningen på job sig med en vækst på 24 procent.
"Jobmarkedet bliver altid ramt hurtigt og hårdt i nedgangstider, som vi så i 2009. Men når det vender kan det også aflæses hos jobportalerne, og derfor er 2010-resultatet meget positivt, ikke bare for onlinebranchen, men for hele samfundet," siger Morten Helveg Petersen.
FDIM gør i deres rapport opmærksom på, at tallet for søgeordsannoncering er svagt på grund af Googles hemmelige omsætning på de enkelte markeder. Estimatet er frembragt ved indhentning af både danske og udenlandske data samt samtaler med en række personer
med særligt kendskab til søgeordsannoncemarkedet.