Digitalt indfødte forandrer arbejdspladsen

Nutidens unge er »digitalt indfødte« og opfatter e-mail, mobiltelefoner og sociale netværk som en helt naturlig del af tilværelsen - og arbejdspladserne begår en stor fejl, fordi de ikke forstår de unge mennesker, mener internet-guruen Marc Prensky.

I 2001 opfandt den amerikanske forfatter og spildesigner Marc Prensky begrebet »digitalt indfødte« om de generationer, der er født efter 1991. Det er en gruppe, som har et helt andet forhold til teknologien end ældre generationer. De yngre generationer er født ind i en tid, hvor e-mail, mobiltelefoner, instant messaging og sociale netværk altid har været en naturlig og uundværlig del af det at være menneske. De kan slet ikke forestille sig en tilværelse uden konstant elektronisk kommunikation og tilgængelighed.

Og det skaber konflikter på arbejdspladserne, hvor ledelsen stadig er domineret af ældre generationer - dem med gråt hår og dem uden hår, som Marc Prensky udtrykker det.

Den kendte internet-guru besøgte Danmark onsdag for at tale til IT-Forum Midtjyllands Event 2008 i Århus. Her var temaet, hvordan den digitale teknologi forandrer vores arbejdsform, arbejdspladser og samfund. Prensky foretager en skarp opdeling mellem »digitalt indfødte« og »digitale indvandrere« - altså alle os, som er født inden internet-revolutionen. Der tales om 4G-arbejdspladser - hvor fire generationer med forskellige indgangsvinkler til it skal arbejde sammen.

»Budskabet er klart; dine unge medarbejdere kan være en stor konkurrencemæssig fordel, men kun, hvis du forstår at udnytte dem. De unge skal involveres i alt, de skal lyttes til - glem alt om topstyring. Mange føler at arbejdet er kedeligt. Derfor er udfordringen at involvere dem i arbejdet - bare se, hvor dybt de kan blive involveret i et computerspil,« siger Prensky.

Han er selv spildesigner og har blandt andet udviklet træningsprogrammer til det amerikanske militær. Prensky mener, at computerspil hjælper de unge med at erhverve de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig på arbejdspladsen i det 21. arbejdspladsen. Derfor bør forældre ikke bekymre sig, når de unge tilbringer meget tid foran skærmen - for de lærer samtidig meget, der kan bruges senere.

En typisk 21-årig har i dag tilbragt 10.000 timer med computerspil, sendt 250.000 e-mails og IM-beskeder og talt 10.000 timer i telefonen. De færdes helt naturligt i sociale netværk og virtuelle verdener - og forventer også, at arbejdspladsen udnytter de samme kommunikationsformer. Og så gider de ikke hierarkier, hvor alt er styret oppefra.

»En "boss" er typisk det monster, du skal besejre i slutningen af hver bane i et computerspil, og dét navn er der nok en grund til,« som Prensky formulerer det.

Han henviser til, at computerkraften vil blive mangedoblet i de kommende år.

»Hvis den teknologiske ydelse fortsat bliver fordoblet hvert år, så vil den være en milliard gange kraftigere om 30 år,« lyder hans prognose.

Prenskys råd til arbejdspladserne er at involvere og motivere de unge medarbejdere ved at inddrage dem i beslutninger, lade dem selv finde kreative løsninger på problemerne og måske bruge en del af deres arbejdstid på egne projekter for firmaet - ligesom det er set hos Google.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere