Der kommer ikke til at være lange køber af købelystne privatkunder, når Microsoft frigiver salget af Windows 7. Microsofts danske divisionschef for consumersalget af Windows, Mortimer Liebman forventer, at salget af det nye operativsystem i starten vil gå ganske roligt.
»Salget bliver ikke en voldsom ændring i forhold til det, vi ser nu,« siger Mortimer Liebman til ComONs søstersite CRN.
Han forklarer, at kunderne ser et operativsystem som sekundært til en ny computer. Det er først, når kunderne vil købe en computer, at de interesserer sig for hvilket styresystem, der skal være installeret. Selv om enkelte entusiaster vil have Windows 7 som det første, vil det ikke være udslagsgivende for det generelle salg, vurderer han.
»Operativsystemet er ikke i sig selv en drivende faktor,« forklare Microsoftchefen.
Allerede om to uger vil den amerikanske it-kæde Best Buy tilbyde Windows 7 i forsalg, men danske kunder skal ikke regne med at kunne bestille den nye Windowsversion før den nye version bliver tilgængelig 22. oktober.
»Vi har ikke planer om presale på forbrugersiden, for vi forventer ikke at den bliver udsolgt, når den kommer,« siger Mortimer Liebman
Han arbejder i øjeblikket på en plan for hvordan Microsoft skal introducere Windows 7 til det danske marked og vil i øjeblikket ikke sige noget præcis om, hvordan og hvor meget Microsoft vil slå på sine reklametrommer. Han lover dog, at der vil komme en eller andet form for kampagne rettet mod slutkunderne.