DSB fortsætter det digitale gennembrud. Nu bliver lokomotivførerne udstyret med en tablet-pc, så de kan holde sig opdateret med den aktuelle togdrift. Dermed kan de stille de tunge rygsække med tunge manualer og store køreplaner fra sig.
Ifølge Claus Møller Frederiksen, projektleder og økonomichef hos DSB, vil tablet-løsningen få enorm betydning for DSBs lokomotivførere.
»Det ressourcekrævende arbejde med at printe aktuelle oplysninger ud og distribuere dem til lokomotivførerne vil ophøre, for lokomotivførerne vil ved hjælp af trådløst netværk kunne opdatere tablet-pc'en med seneste informationer, hver gang toget ankommer til en større station. Og lokomotivførerne vil langt nemmere kunne finde og håndtere de mange manualer og driftsinformationer på tablet-pc'en,« siger Claus Møller Frederiksen.
Hewlett-Packard, der skal levere de 1.300 tablet-pc'er til DSB, er glade for ordren, da den understreger tablet-pc'ens anvendelighed for medarbejdere, der er på farten.
»Den er ideel til medarbejdere, der primært skal hente informationer og skrive noter,« siger Henrik Sinnbeck, direktør for HP's pc-division.
Tablet-pc'en er en bærbar pc med indbygget "tavle", der gør, at man kan skrive direkte på pc'ens skærm og gemme noterne digitalt.
DSBs digitale gennembrud startede med håndholdte iPAQ's til kontrollørerne i 2004. Med en dankort-læser tilsluttet og en lille printer spændt fast i bæltet, kan kontrollørerne sende køreplan, fluesmækker og de håndskrevne billetter på pension. Billetpriser og trafikinformation hentes og printes nu direkte fra iPAQ'en.
»iPAQ-løsningen sparer både en masse tid og giver en bedre kundeoplevelse,« forklarer Claus Møller Frederiksen og fortsætter:
»Det gav os blod på tanden til at tænke videre i digitale løsninger for vores mobile medarbejdere. At digitalisere lokomotivførernes informationstunge rygsække var et logisk næste skridt. Når dét projekt er fuldt gennemført, og trådløst netværk implementeres undervejs på ruterne, så vil både personale og passagerer være online fra det øjeblik, de stiger ind, til de er fremme ved endestationen. Det er fremtiden hos DSB,« siger han.