Amerikanske forbrugere er skeptiske over for e-handel. Hver anden tør ikke købe ind på nettet, af frygt for at miste personlige oplysninger. Dammark bør hele tide forbedre vilkårene for e-handel, hvis vi vil undgå at ende i en lignede situation.
Det er Cyber Security Alliance, der har undersøgt amerikanernes forhold til e-handel. Undersøgelsen viser, at 48 procent af de amerikanske forbrugere ikke handler på nettet af frygt for at få stjålet personlige oplysninger. Hele 97 procent af de adspurgte siger samtidig at det at miste personlig oplysninger, er et meget stort problem.
E-handelsfondens direktør, Lars Schmidt Hansen, tager den amerikanske undersøgelse meget alvorligt:
»Det vil skade den danske e-handelsudvikling betydeligt, hvis vi får amerikanske e-handelstilstande i Danmark. Vi er heldigvis langt fra den situation herhjemme, men det er meget vigtigt, at vi ikke hviler på laurbærrene. Vi skal hele tiden følge udviklingen og kontinuerligt arbejde på at forbedre e-handelsvilkårene herhjemme, både for forbrugere og virksomheder«, siger Lars Schmidt Larsen.
I Dansk Handel og Service slår man fast, at kunderne i danske netbutikker er godt sikret:
»Manglende tillid til og frygt for at miste personlige oplysninger gør, at mange ikke handler på nettet. Det bremser for alvor nethandlens store potentiale. Og det er synd, for netop i Danmark er der ingen grund til frygt. Danske netbutikker er underkastet de danske forbrugermyndigheder, der er verdens skrappeste. Samtidig overvåger datatilsynet behandlingen af de personlige oplysninger. Hvis du som kunde handler med virksomheder, der har e-mærket eller som er medlemmer af Dansk Postordre Handel, er du på helt sikker grund,« fastslår Søren Andersen, it-konsulent i Dansk Handel & Service.