Salget af Tablet PC'er er gået ned for tredje kvartal i træk. Siden Tablet PC'ens indtog på arenaen 7. november sidste år er der kun solgt 92.000 enheder i EMEA-området (Europa, Mellemøsten og Afrika).
Ifølge det engelske analysefirma Canalys faldt salget af Tablet PC'er 20 procent fra anden til tredje kvartal.
Som det står nu, udgør Tablet PC-salget under en procent af notebook-salget, og det er alt for lidt, mener Canalys, der også påpeger, at Microsoft stadig mangler at få væsentlige notebook-producenter, som IBM, Dell og Sony med på Tablet PC-vognen, hvis ikke produktet skal ende som et flop.
»Microsoft gør stadig ikke nok for at hjælpe Tablet PC-producenterne - især ikke i Europa,« lyder dommen fra Chris Jones, der er seniornanalytiker hos Canalys. Han fortsætter:
»I stedet for at prissætte Tablet PC-operativsystemet i den høje ende og derfor gøre produktet endnu dyrere for både producenter og kunder, burde Microsoft gøre det modsatte: De skulle i stedet give producenterne tilskud for at få markedet løbet i gang.«