Efter mere end et år med sorte skærme og alt for lange svartider har de danske apotekere mistet tålmodigheden med IBM, som står for driften af apotekernes nye it-system. Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren. Flere apoteker melder om faldende omsætning og kunder der ikke kan få deres medicin, fordi elektroniske recepter ikke når frem.
»Vores tålmodighed er tæt på at være opbrugt. At en virksomhed som IBM har den type fejl, finder jeg forkasteligt,« siger apoteker Paul Bundgaard, bestyrelsesformand for Apotekerforeningens it-organisation DataPharm.
Kun 75 ud af 230 apoteker har valgt at skifte til det nye system, kaldet Pharmanet, som ellers skulle rationalisere arbejdsgangene i apotekerne.
Foruden IBMs tekniske håndtering af systemet rettes kritikken også mod systemets administrative modul, der bygger på Microsoft Axapta og er tilpasset af Accenture.
»At bruge Axapta på et apotek svarer til at starte en Concorde for at komme fra København til Bornholm,« siger apoteker Allan Kelbæk, Hesselager Apotek, til Ingeniøren.
Accenture henviser til, at en ny version af Axapta, der kom i januar, er meget enklere at bruge. Men han understreger, at Pharmanet er afhængig af kommunikation med eksterne systemer.
IBM Global Services i Danmark fortæller at der arbejdes på højtryk for at få løst problemerne.