Hvilke elementer skal der til for at gøre en historie eller video populær på nettet?
Det spørgsmål har HPs research-afdeling sat sig for at finde ud af.
Svaret er blevet til denne yderst tekniske rapport med udregninger og algoritmer.
Undersøgelsen er baseret på overvågning af 7.000 nye videoer på YouTube og samtlige historier, der er tilføjet til siden Digg.com i det sidste halvår af 2007.
Med de matematiske redskaber i hånden er forskerne kommet frem til to indlysende resultater: Artikler bliver læst mindre om natten og i weekenden end i løbet af dagtimerne i hverdagene. Og videoer har ofte en meget lang levetid, hvor der stadig bliver klikket på dem.
Men undersøgelsen er også udmøntet i knap så banale tal. For eksempel hvornår det er bedst at tilføje en historie på Digg.com, hvis man vil have den til at stryge til tops. Det korte svar er, at jo tidligere på dagen jo bedre.
HP-forsker Huberman fremstiller også tre algoritmer, der kan forudse en video eller artikels popularitet. Men for at få det fulde udbytte af dem skal man støve sin matematiske lærdom af og kaste sig over HP-forskernes rapport.