Indhold
18. januar 2000: Stifterne af Araneum købte i begyndelsen af måneden de 50 procent af aktierne i virksomheden, som Søndagsavisen ejede, tilbage. Derefter fulgte Araneum og Net Bureauet i hælene på den række af Internet-firmaer, der har fusioneret indenfor det sidste halve år, og indgik samarbejde under det nye navn Netbureauet Araneum A/S. Det nye firma forventes derved at blive en af sværvægterne i den danske Internet-branche.
Man kan dog spørge sig selv om det er forbundet med nogen synergi når to, forholdsvis overlappende, danske firmaer vælger at fusionere, eller om fusionerne er et skridt i retning af at gøre sig mere attraktiv for en eventuel opkøber.
Ser man eksempelvis på aftalen mellem ELK og Information Highway, har de ved sammenlægningen opnået kompetencer på områder de ikke havde i forvejen, og kan således dække opgaver langt bredere. Derudover har de fået et internationalt tilsnit.
Martin von Haller Grønbæk - en af ejerne i Araneum - ser dog alligevel den nye fusion som en styrkelse.
? Det er lønsomt, at en række mindre danske firmaer slår sig sammen for at konsolidere sig. Hvis man slår tre eller fire mindre bureauer sammen, vil de kunne presse en markedspris højt op, hvis man eventuelt vil sælge, siger han til PC World.
- Man vil desuden stå stærkere på det europæiske marked, ved at samle kræfterne og således ikke blive nødt til at sælge sin know-how til udlandet, mener han.
Læs mere om sammenlægningerne og om de svenske investorer i PC World nummer 1/2000.