Tyve, phishere og svindlere har i stigende grad succes med at stjæle bankkortoplysninger og hæve i pengeautomater med forfalskede kort. Bankerne bærer selv en del af ansvaret, for at amerikanske bankkortholdere sidste år blev snydt for 2,75 milliarder dollar.
Således vurderer analysevirksomheden Gartner, at svindel med bankkort sidste år kostede amerikanske forbrugere 2,75 milliarder dollar eller i gennemsnit 900 dollar per misbrugt kort. Gartner skriver dog samtidig, at tabene i stor udstrækning er blevet dækket af bankerne.
De kriminelle får adgang til kortoplysningerne gennem simpelt tyveri, eller ved at overvåge bankautomater og private computere med såkaldte keyloggere, der gemmer alt, hvad der bliver skrevet på tastaturet.
Men en del af ansvaret ligger hos bankerne selv.
»De kriminelle forfalsker kortene ved hjælp af kort- og kontonumre samt pinkoder. Det lykkedes for dem at hæve på de forfalskede kort, fordi en del bankers pengeautomater ikke validerer de sikkerhedskoder, som er på kortets magnetstribe«, siger Avivah Litan, vicedirektør og forskningsdirektør ved Gartner.
Hun fortsætter:
»Overraskende nok, så er det kun omkring halvdelen af de amerikanske finansielle institutioner der validerer disse oplysninger«, siger Avivah Litan.
Ifølge Gartner ville bankerne let og enkelt kunne løse en stor del af problemet ved at indføre validering af magnetstriben i pengeautomater. Indtil det sker, vil der fortsat blive svindlet med bankkort.
»De kriminelle udvælger kunder i de pengeinstitutter, som ikke validerer kortets sikkerhedsoplysninger under en kontant-transaktion, siger Avivah Litan fra Gartner.
Gartner anbefaler at bankerne tager skridt til at beskytte deres bankkort mod svindel.
»Det bedste forsvar er et system, der lægger mærke til store udsving, og sammenligner det hævede beløb med oplysninger om, hvor mange penge kunden normalt hæver, siger Avivah Litan