På Edinburgh Interactive Conference i Skotland blev der i sidste uge sat fokus på spilbranchens fremtidsudsigter – og det ser ikke godt ud. De vestlige spilfirmaer har ikke formået at forøge deres indtjening i de seneste år, mens det ser bedre ud for de kinesiske udviklere. Forskellen er, at de vestlige firmaer fortsat holder sig til den traditionelle model med at udvikle spil og sælge dem på dvd-skiver, mens kineserne satser på direkte online-salg og download.
Spilindustrien står overfor en række alvorlige udfordringer, påpeger BMO Capital Markets. Det er kendt at spillene bliver større og kræver flere ressourcer, længere udviklingstid og større investeringer.
Samtidig er konsolmarkedet så fragmenteret, at firmaerne er tvunget til at udvikle til flere forskellige platforme – Wii, PS3, Xbox 360 foruden pc-platformen. For slet ikke at tale om de mobile platforme.
Og så er den pris, som softwarefirmaerne skal betale for at få filmlicenser eller få det officielle logo fra sportsorganisationer som FIFA eller FIA, også steget kraftigt.
Det hjælper heller ikke, at spilsalget faktisk er faldet med 29 procent i USA i løbet af det sidste år.
Prognosen er, at en stigende del af spillene fremover vil blive solgt og leveret online, gennem tjenester som Steam og Xbox Live.