Med en ny kampagne går miljøorganisationen Greenpeace direkte til angreb på hollandske Philips, som er verdens tredjestørste producent af fjernsyn og andre elektronik-produkter. Greenpeace opfordrer Philips til frivilligt at oprette tilbagetagelses-programmer af deres udtjente produkter.
»Philips lever naturligvis op til de lovkrav, som stilles i Europa i forbindelse med tilbagetagning af firmaets brugte elektronik. Men på markeder i resten af verden, hvor lovgivningen er mere lemfældig, vil man ikke påtage sig et lignende ansvar,« siger Erik Albertsen, kemimedarbejder i Greenpeace Norden.
Ifølge organisationen har andre elektronikgiganter som Samsung, Sony og Nokia allerede taget skridt i etableringen af frivillige tilbagetagelses-ordninger - også i de lande, hvor der i øjeblikket ikke er lovkrav om tilbagetagelse af udtjente produkter.
I USA eksporteres store mængder elektronikskrot til lande i Asien og Afrika, hvor det enten dumpes på tilfældigt oprettede lossepladser, eller oparbejdes minimalt under alvorlige menneskelige og miljømæssige forhold, ifølge Greenpeace.
I Rusland, Indien, Argentina og Thailand er man netop i gang med at forhandle fremtidig lovgivning på området.
»Ved at lade producenten være økonomisk ansvarlig for affaldshåndteringen af sine egne produkter, får virksomhederne et stærkt incitament til at designe de problematiske stoffer ud fra begyndelsen. En sådan udvikling kan give nogle kæmpe skridt fremad,« siger Erik Albertsen, Greenpeace Norden.