e-mærkningsordning træder nu i kraft

Et e-mærke på hjemmesider skal skabe tryghed når du fremover handler på Internettet. Mærket viser at hjemmesiden følger en række retningslinier for god e-handelsskik.

Det er ingen hemmelighed at det har gået trægt med danskernes lyst til at handle over Internettet. Er det fordi, der ikke har været de rigtige vare at købe eller er der fordi det er besværligt eller er det måske fordi kunderne ikke er trygge ved at handle over Internettet? Den sidste grund forsøger en række organisationer nu at fjerne. Ved at et firma har e-mærket på deres hjemmeside, kan forbrugeren være sikker på at firmaet opfylder god skik for markedsføring og at kundedata ikke registreres uden kundens viden.


E-mærket administreres af E-handelsfonden, som en række organisationer, heriblandt Dansk Dataforening, står bag, og som vil fremme udviklingen af e-handel. Det skal ske ved at fremme forbrugerens interesser og sikkerhed, når der handles elektronisk.


Kravet for at kunne få mærket på sin hjemmeide er at man følger de retningslinier, der gælder for god e-handelsskik. Retningslinierne er for så vidt gældende lovgivning, men reglerne findes i en række forskellige love, som kan gøre det svært for nystartede firmaer at skaffe sig overblikket over. Især reglerne inden for registrering af persondata volder problemer. Med IT er det blevet nemt at indsamle store datamængder om kunderne, når de alligevel besøger ens hjemmeside, men hvis man ikke er opmærksom på det, kommer man nemt i karambolage med registerlovgivningen.


Direktør Lars Christensen fra E-handelsfonden siger til Dataposten at disse retningslinier kun er en palet af de faktorer, der gør fok utrygge at handle via Internettet. Man kunne også have grebet fat i selve betalingstransaktionen. Det er også et område, der vil have fondens bevågenhed, især fordi der inden for de næste måneder vil dukke flere betalingsløsninger op, når PBSs monopol bliver brudt.


- Der er ingen tvivl om at folk er nervøse over at betale via nettet selvom der ingen grund er til denne nervøsitet. Man er lige så godt dækket mod tab her som i den fysiske verden.


Hvad er retningslinierne?


Generelle oplysninger


Ved markedsføring på hjemmesider skal indehaveren bl.a. oplyse følgende navn på ansvarlig indehaver, fysisk adresse, e-post adresse, hvortil henvendelse kan rettes, organisationsform og telefonnummer.


Oplysningspligt inden aftaleindgåelse


Den erhvervsdrivende skal endvidere oplyse om ydelsens karakter, pris inkl. afgifter, betalingsbetingelser, fortrydelsesret mm.


Elektronisk aftaleindgåelse


Aftaleindgåelsen skal være tydelig adskilt fra markedsføring, herunder markedsføring, der fremstår som en integreret del af leg, spil, konkurrencer, underholdning mv. En elektronisk bestillingsprocedure skal indrettes således, at forbrugeren forud for aftaleindgåelsen har fuld klarhed over, hvad der bestilles, og på hvilke vilkår. Samtidig skal der fremsendes en ordrebekræftelse med angivelse af de oplysninger der er afgiver forudfor og under aftaleindgåelsen. Desuden skal ordrebekræftelsen indeholde fysisk adresse og e-postadresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager mv. samt oplysninger om brug af fortrydelsesretten.


Forpligtende kommunikation


Erhvervsdrivende må kun sende forpligtende kommunikation elektronisk, når det utvetydigt fremgår af omstændighederne, at modtageren har accepteret dette.


Betaling


Den erhvervsdrivende må ikke kræve betaling fra forbrugeren, medmindre der foreligger en udtrykkelig aftale herom mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren. I visse situationer skal den erhvervsdrivende straks tilbagebetale det omtvistede beløb til forbrugeren.


Opfyldelse og eftersalgsservice


Den erhvervsdrivende skal effektuere en bestilling så hurtigt som muligt, ydelsen og omstændighederne taget i betragtning. Med mindre andet er aftalt, skal digitale ydelser, der leveres elektronisk, leveres straks. Foreligger der forsinkelse, fejl eller mangler ved levering af en digital ydelse, skal den erhvervsdrivende, såfremt modtageren forlanger det, foretage en ny levering hurtigst muligt.


Udsendelse af markedsføringsmateriale (elektronisk reklamepost mv.)


Den erhvervsdrivende må kun udsende markedsføringsmateriale ved e-post, når forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Anmodning om samtykke skal være udformet således, at det tydeligt fremgår, hvad konsekvenserne af samtykket er, herunder hvilken type markedsføringsmateriale forbrugeren kan forvente at modtage. Samtykke skal kunne gives og tilbagekaldes ubesværet.


Behandling af personoplysninger, elektroniske spor mv.


Den erhvervsdrivende skal informere om de oplysninger, der indsamles eller registreres m.m. ved besøg på den erhvervsdrivendes hjemmeside, herunder registrering i logfiler, anvendelse af cookies etc. Videregivelse af oplysninger til markedsføring må ikke ske til 3. mand, medmindre brugeren giver udtrykkeligt samtykke hertil. Der må ikke foretages indsamling af rent personlige forhold medmindre forbrugeren har givet et udtrykkeligt samtykke og registreringen er nødvendig for virksomheden.


Børn og unge (personer under 18 år)


Den erhvervsdrivende skal tage højde for målgruppens udviklingsniveau og må ikke udnytte børns og unges naturlige godtroenhed og mangel på erfaring. Der må ikke stilles børn eller unge en belønning i udsigt for at opholde sig på eller deltage i aktiviteter på Internettet. Børn og unge må ikke tilskyndes til at købe ydelser eller indgå andre aftaler via Internettet. Såfremt der gives børn og unge mulighed for at deltage i spil, chat og anden online og offline aktivitet, hvor barnet eller den unge interagerer med andre, skal den erhvervsdrivende tilskynde til, at der benyttes et brugernavn, som sikrer anonymitet.


Af Thomas Eriksen, Dansk Dataforening


(Kilde: Dataposten)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere