Oprindeligt skulle århusianske Redspot have været klar til at kunne tilbyde IP-telefoni til danske privatkunder og virksomheder allerede i juni måned. Men problemer med at få IP-adresser har udskudt projektet.
»Det kan lyde banalt, men vi har rent faktisk ventet på at få IP-adresser. Vi fik besked i går om at de skulle komme i dag, så om en uge til fjorten dage skulle vi være klar,« siger direktør Aksel Paulsen fra Redspot.
Han oplyser at antallet af kunder ligger mellem 100 og 999, og at de løbende har fået besked om forsinkelsen.
»Men vi regner med at det vil ændre sig dramatisk, når først vi kommer i gang. Der er mange, der er sendt i forvejen som forsøgskaniner. Når først de siger god for det, vil de tiltrække familie og venner,« forudsiger Aksel Paulsen.
Han anslår at 20 procent af kunderne er virksomheder. For de mindre virksomheder giver IP-telefonien mulighed for at snakke mobilt via en bærbar computer, når medarbejderne er ude at rejse. De lidt større virksomheder har kig på systemet i forbindelse med hjemmearbejdspladser og hvis de har flere lokationer og kun vil have en telefonforbindelse, som ringer samtidigt på de forskellige adresser.