I de glade dag købte Google nærmest et firma hver uge. Men den opkøbsiver satte finanskrisen en ende for.
Men nu er Google ved at være tilbage i sit vante shopping-humør. Foråret har blandt andet budt på opkøb af tjenester som Simplify Media og Bumptop.
Nu skulle et yderligere opkøb være på trapperne.
Rygter sætter Google i forbindelse med Like.com. En shopping-søgemaskine som søger efter produkter baseret på produkternes udseende eller kendetegn.
Opkøbet er ikke bekræftet, men der skulle angiveligt være tale om en prislap på helt op til 500 millioner kroner.
Det er ikke klart, hvad Google vil med Like.com. Google har i forvejen gjort sine egne erfaringer med intelligente brug af billedsøgninger. Både i den almindelige Google søgemaskine og på Google Goggles, som gør Android-telefoner i stand til at bruge fotografier til lave søgninger.
Like.com udspringer af firmaet Riya, som Google faktisk havde forhandlinger med for fem år siden. Riya havde udviklet en god ansigtsgenkendelse. Den handel blev ikke til noget. Da Riya blev til Like.com skiftede firmaets fokus også fra ansigtsgenkendelsen til shopping-værktøj. Og hvis Google ikke får held til at integrere teknologien i andre Google-produkter, så skulle Like.com i sig selv være en god forretning, der tjener penge på at henvise kunder til netbutikker.