Fra og med i morgen, torsdag, kan danskere med parabol tænde for tv'et og se Microsoft-kanalen. Softwaregiganten har indgået en lejeaftale med Viasat/MTG der betyder, at selskabet har rådighed over en tv-kanal i fire uger, otte timer dagligt. Det skriver Børsen i dag. Kanalen skal bruges til at promovere den nye Xbox spillekonsol, der også lander i butikkerne i morgen.
Det er første gang at en hel tv-kanal udlejes i reklameøjemed, og Viasat håber med aftalen at kunne høste erfaringer med det enorme markedsføringspotentiale i digitalt tv.
De seere, der havner på Microsoft-kanalen, vil blive mødt med demoversioner af Xbox spillene i fuldskærmskvalitet. Retten til programplanlægningen ligger helt og holdent hos Microsoft. Kanalen sender hver dag fra 15 til 23.
- Vi giver forbrugerne mulighed for at se spillet, inden de køber det, så de vælger Xbox frem for Sonys spillekonsol, PS2. Det svarer præcis til en smagsprøve på en ny pølse i supermarkedet, forklarer Microsoft Danmarks marketingsdirektør, René Crone, til Børsen.
Bag tv-kanalen vil der være adgang til et helt Xbox univers, med information om konsollen og de spil, der kan købes. Informationerne nåes ved hjælp af fjernbetjeningen til den digitale satellitboks.
Som nævnt er det kun danskere med digital parabol, som kan få adgang til kanalen. Viasat har i forvejen 130.000 digitale kunder i Danmark.